Pregramotnostní dovednosti socio-kulturně znevýhodněných dětí v mateřských školách
Pre-literacy skills of socio-culturally disadvantaged kindergarten children
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/180990Identifiers
Study Information System: 255491
Collections
- Kvalifikační práce [19346]
Author
Advisor
Referee
Sotáková, Hana
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Psychology
Department
Information is unavailable
Date of defense
18. 5. 2023
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
pregramotnost, diagnostika pregramotnosti, znalost písmen, fonematické uvědomování, rychlé jmenování, počáteční čtení, socio-kulturní znevýhodnění;Keywords (English)
preliteracy, assessment of early literacy skills, emerging reading, socio-cultural disadvantagePředmětem této diplomové práce je mapování pregramotnostních dovedností socio-kulturně znevýhodněných dětí posledních ročníků mateřských škol, a to ve srovnání s výkony v oblasti pregamotnostních dovedností jejich vrstevníků. Práce je zpracována na podkladě empirického výzkumu v mateřských školách s dětmi (N=47) ve věku 68 až 82 měsíců a jejich rodiči (zákonnými zástupci). Cílem této výzkumné diplomové je nejen popis charakteru pregramotnostních dovedností předškoláků ze socio-kulturně znevýhodněného prostředí, ale také systematický přehled poznatků o fenoménu socio-kulturního znevýhodnění ve stávající odborné psychologické literatuře a návrh konkrétního postupu pro identifikaci socio-kulturního znevýhodnění. Tento postup je v předkládané práci aplikován jako součást metodologických kroků ve výzkumné části práce. Socio-kulturní znevýhodnění je tak identifikováno na základě nejvyššího dosaženého vzdělání matky a úrovně receptivního slovníku dítěte. Statistické analýzy údajů o pregramotnostních dovednostech socio-kulturně znevýhodněných dětí a jejich vrstevníků neohrožených socio-kulturním znevýhodněním odhalují, že socio-kulturně znevýhodněné dosahují v rámci některých pregramotnostních dovedností (fonematické uvědomování, znalost písmen, počáteční psaní a čtení) statisticky významně horších...
The subject of this thesis is the mapping of the pre-literacy skills of socio-culturally disadvantaged children in the last year of kindergarten in comparison with the performance of pre-literacy skills of their peers. The thesis is based on empirical research in kindergartens with children (N=47) aged 68 to 82 months and their parents (legal representatives). The aim of this research work is not only to describe and characterize the pre-literacy skills of pre-schoolers from socio-culturally disadvantaged backgrounds, but also to systematically review what is known about the phenomenon of socio-cultural disadvantage in the existing psychological literature and to propose a specific procedure for identifying socio-cultural disadvantage. This procedure is applied in this paper as part of the methodological steps in the research part of the thesis. The socio-cultural disadvantage is thus identified based on the mother's highest level of education and the child's level of receptive vocabulary. Statistical analyses of data on the pre-literacy skills of socio-culturally disadvantaged children and their peers who are not at risk of socio-cultural disadvantage reveal that socio-culturally disadvantaged children perform statistically significantly worse than children who are not at risk of socio-cultural...