Umění vyprávět a jeho využitelnost ve sbormistrovské praxi
The Art of Storytelling and Its Uses it the Choirmaster Practice
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/180933Identifikátory
SIS: 245273
Kolekce
- Kvalifikační práce [20518]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Marešová, Jiřina
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Hudební výchova se zaměřením na vzdělávání - Sbormistrovství se zaměřením na vzdělávání
Katedra / ústav / klinika
Katedra hudební výchovy
Datum obhajoby
24. 5. 2023
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Vypravěčství, sbormistrovství, mluvené slovo, hudba, komunikační nástroje, komunikační techniky;Klíčová slova (anglicky)
Storytelling, choirmastery, spoken word, music, tools for communication, communication techniques;Bc. Johana Tichá ABSTRAKT Práce se zabývá možnostmi využití vypravěčských technik v kontextu sborového života, a to specificky: při nácviku skladeb; při budování pevných mezilidských vztahů uvnitř sboru; a jako motivačního nástroje. V první části práce je rozebráno, proč je vyprávění důležité. Zohledněn je historický kontext i moderní poznatky. Druhá část práce se zabývá vypravěčskými technikami v kontextu sbormistrovské a sborové praxe. Hlavním zdrojem vypravěčské metodiky pro tuto část je platforma HeadGain, kterou založil David JP Phillips. Ve třetí části práce jsou více rozebrány možnosti využití vypravěčství ve sborovém prostředí. Čtvrtou částí práce je praktický výzkum, který pomocí dotazníkového šetření zjišťuje, zda je vypravěčství prospěšné pro sborové prostředí; a jestli je vhodným nástrojem ke sdílení interpretačních představ a informací o díle. Průzkum potvrzuje, že vypravěčství je pro sborové prostředí prospěšným elementem; a že je sboristy vnímáno jako efektivní technika ke sdílení relevantních informací o díle a sbormistrových interpretačních záměrů.
Bc. Johana Tichá ABSTRACT The thesis deals with the uses of storytelling techniques in the context of choir life, specifically: while rehearsing compositions; when building strong interpersonal relationships in the choir; and as a motivational tool. In the first part of this paper we discuss why storytelling is important. Historical context and modern day knowledge are taken into account. Second part of the thesis deals with storytelling techniques in the context of choirmaster and choir practice. The main source for the storytelling methodology for this part of the paper is the platform HeadGain, which had been founded by David JP Phillips. In the third part of this thesis the options of using storytelling techniques in choir environment are discussed more thoroughly. The fourth part of this paper is the practical research, which uses a questionnaire survey to determine whether storytelling is a beneficial element for choir environment; and whether the choir members deem storytelling an effective tool for sharing relevant information about the composition and choirmaster's the interpretative intentions.
