Adaptace v preprimárním vzdělávání
Adaptation in pre-primary education
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/180902Identifiers
Study Information System: 226672
Collections
- Kvalifikační práce [19345]
Author
Advisor
Referee
Dostálová, Vladimíra
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Adult education and educational management
Department
Information is unavailable
Date of defense
24. 5. 2023
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
adaptace, adaptační proces, mateřská škola, personální činnosti, mentoring, mentorKeywords (English)
adaptation, adaptation process, kindergarten, personnel activities, mentoring, mentorDiplomová práce se zabývá adaptačním procesem nově příchozích učitelů, kteří nastupují do preprimárního vzdělávání. Adaptace by je měla především připravit na pozici učitele, seznámit s kulturou organizace a pomoci zapojit se do nového sociálního prostředí. Teoretická část se zaměřuje na personální činnosti v organizaci, adaptaci, mentoring, adaptační proces nového učitele a také na adaptační plán. Cílem práce je zjistit funkčnost používaného adaptačního plánu v mateřské škole v Praze a zpracování návrhu na změny adaptačního plánu na základě reflexe potřeb v době adaptace učitelů, kteří nastoupili do této mateřské školy. Výzkumné šetření je realizováno dotazníkovým šetřením a rozhovory s učiteli a mentory mateřské školy v Praze. Dotazníkové šetření a rozhovory především zjišťují, co nově příchozí učitelé v době adaptace nejvíce potřebovali, zda byl nově příchozím učitelům stávající adaptační plán nápomocný, co by učitelé chtěli v adaptačním plánu změnit, aby byl více přínosný a odpovídal jejich potřebám v době adaptace a také co by mentoři chtěli v adaptačním plánu změnit, aby byl více efektivní. Všechny tyto poznatky jsou základem pro zpracování návrhu změn ve stávajícím adaptačním plánu. Využití návrhu změn v adaptačním plánu, by mohlo zlepšit průběh adaptace nově příchozích učitelů v mateřské...
My diploma thesis deals with the adaptation process of new-coming teachers who enter the pre-primary education system. The adaptation should prepare them especially for a teacher's position, acquaint them with the organisation culture and help them to integrate into the new social environment. The theoretical part is focused on personnel activities in the organisation, adaptation, mentoring, the adaptation process of a new teacher as well as on the adaptation plan. The thesis aims at examining the functionality of the adaptation plan used in a kindergarten in Prague and developing a proposal for adaptation plan changes based on the reflection of the needs during the adaptation of the teachers who started to work in the kindergarten. The research is based on a questionnaire survey and interviews with the teachers and mentors of the kindergarten in Prague. The questionnaire survey and interviews are supposed to find out what the teachers needed most during the adaptation, if the adaptation plan was of any help for the new-coming teachers, what the teachers would like to change in their adaptation plan to make it more helpful and to make it meet their needs during their adaptation, as well as what the mentors would like to change in the adaptation plan to make it more efficient. All these findings...