Rozvoj sluchového vnímání u dětí s vývojovou dysfázií v předškolním věku z pohledu rodičů
Development of hearing perception in preschool children with specific language impairment from their parents perspective
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/180896Identifiers
Study Information System: 258163
Collections
- Kvalifikační práce [19359]
Author
Advisor
Referee
Kotvová, Miroslava
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Special Education/Speech Therapy
Department
Information is unavailable
Date of defense
23. 5. 2023
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
vývojová dysfázie, sluchové vnímání, logopedická intervenceKeywords (English)
Specific language impairment, auditory perception, speech and language therapy1 ABSTRAKT Bakalářská práce se zaměřuje na problematiku rozvoje sluchového vnímání u dětí s vývojovou dysfázií v předškolním věku z pohledu jejich rodičů. Jedná se o speciálně pedagogické téma z oboru logopedie. Teoretická část bakalářské práce přibližuje problematiku vývojové dysfázie, sluchového vnímání a jeho rozvoje. Obsahuje poznatky o terminologii, etiologii, symptomatologii, diagnostice a terapii vývojové dysfázie. Dále se zaměřuje na průběh intaktního vývoje sluchového vnímání a následcích jeho narušení. Popisuje jednotlivé oblasti sluchového vnímání a možnosti jejich rozvoje. Hlavním cílem výzkumného šetření je zjistit povědomí rodičů dětí předškolního věku s vývojovou dysfázií o sluchovém vnímání, tedy zda mají v této oblasti dostatečné informace. Pro dosažení cíle byla použita kvantitativní metoda výzkumu, dotazníkového šetření cíleného na rodiče dětí s vývojovou dysfázií. Výsledky výzkumu přinášejí informace o znalostech rodičů o sluchovém vnímání, umožňují nahlédnout na způsoby rozvoje sluchového vnímání ve 135 rodinách dětí s vývojovou dysfázií. Ukazují také oblasti, ve kterých by rodiče potřebovali větší podporu ze strany odborníků. V závěru práce jsou uvedena doporučení pro praxi směřující ke zlepšení informovanosti rodičů dětí s vývojovou dysfázií v oblasti sluchového vnímání. KLÍČOVÁ SLOVA...
1 ABSTRACT The bachelor's thesis focuses on the issues of development of auditory (hearing) perception in preschool children with specific language impairment from the perspective of their parents. It is a special educational topic in the field of speech and language therapy. The theoretical part of the bachelor's thesis introduces the issues of specific language impairment, auditory perception and its development. It contains knowledge of terminology, etiology, symptomatology, diagnostics and therapy of specific language impairment. It also focuses on the course of intact development of auditory perception and the consequences of its disturbance. It describes different parts of auditory perception and the possibilities of their development. The main aim of the research is to obtain information about the knowledge of parents of preschool children with specific language impairment about auditory perception, that is whether the parents' information about this issue is sufficient. To achieve the objective, a quantitative research method was used of a questionnaire survey targeting parents of children with specific language impairment. The results of the research provide information about parents' knowledge of auditory perception, and offer an insight into the ways of auditory-perception development in 135...