Vývoj výkonosti lezení na umělé stěně u dětí ve věku 7-15 let
Progression of performance in climbing on climbing wall with children aged from 7 to 15 years
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/180858Identifikátory
SIS: 244624
Kolekce
- Kvalifikační práce [19116]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Chvostek, Lukáš
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Tělesná výchova a sport se zaměřením na vzdělávání - Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání
Katedra / ústav / klinika
Katedra tělesné výchovy
Datum obhajoby
23. 5. 2023
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Dobře
Klíčová slova (česky)
Lezecká stěna, lezení, výkonost, sedací úvazek, bouldering, lano, styly lezeníKlíčová slova (anglicky)
Climbing wall, climbing, performance, climbing harnesses, bouldering, rope, types of climbingTato bakalářská práce zkoumá, jak se děti ve věku od sedmi do patnácti let zlepšují v lezení na umělé stěně, a to konkrétně ve výkonosti a v závislosti na čase, kdy aktivně lezou. Výkonost vychází toho, jestli se konkrétní dítě zlepšilo ve vylezení hodnocené cesty na boulderu a na laně. Aby bylo toto zlepšení pozorovatelné, musí být mezi měřeními časová pauza, kdy má dítě možnost posunout se jak v technické, tak i fyzické oblasti. Tento časový odstup mezi měřeními byl 10 měsíců. Výzkum byl prováděn v sportovním centru Lezecká stěna 13 v Praze na Lužinách. Porovnávané výkony byly získány měřením respondentů, kteří pravidelně navštěvují lezecké kurzy na již zmíněné lezecké stěně. Tyto naměřené výkony a jejich následný rozdíl, který představoval zlepšení, či zhoršení jsme nadále zpracovávali v programu Microsoft Excel. Teoretická část obsahuje charakteristiku celkového lezení na umělých stěnách, ale i jiných druhů lezení, které závisí na povrchu, kde je tento sport provozován. Dále zahrnuje informace o historii, bezpečnosti, lezeckém vybavení, hodnocení a klasifikaci cest, a s tím spojenými závody v lezení. Z výsledků bylo patrné, že se děti ve věku od 7 do 15 let během měřeného období v lezení celkově zlepšili. Dále jsme se dozvěděli, že mladší děti se zlepšili více než ti starší. A také jsme...
This bachelor thesis will research how kids from 7 to 15 years improve in climbing on climbing wall, specifically at performance depending on time when the children actively climb. Performance will be based on whether a particular kid has improved in climbing a rated boulder and rope route. To be this improve perticeptible, there has to be time distance in which the kid has possibility to make progress in technical and physical abbilities. This time gap between first and second performances measurements was 10 months. The research took place in sport center climbing wall Třináctka in Prague, Lužiny. Compared performances were obtained by measuring performances of the respondents who regularly participate their climbing course. These performances and their difference which represented improvement or deterioration was subsequently processed in Microsoft Excel. The theoretical part includes description of wall climbing and other types of climbing depending on surface where is this sport practises. It also includes the informations about history, safety,climbing equipment, evaluation and classification of routes. It relates with events in climbing. From the results was evident that kids aged from 7 to 15 years overall improved their climbing skills during the research. We also find out that...