Linie umění a lásky v Rackovi
The theme of art and love in The Seagull
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/180798Identifiers
Study Information System: 255718
Collections
- Kvalifikační práce [19159]
Author
Advisor
Referee
Viktorová, Ida
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Psychology with extension in Special Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
22. 5. 2023
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
teorie divadla, psychologie umění, láska, symboly, teorie umění, racek, A. P. ČechovKeywords (English)
drama theory, psychology of art, love, symbols, art theory, seagull, A. P. ChekhovBakalářská práce je zaměřena na zmapování hlavních témat hry A. P. Čechova Racek. Cílem je popsat prolínání linie lásky, umění a symbolu racka ve vztahu k postavám. Dále práce zohledňuje zasazení motivů hry do širšího kontextu. V jednotlivých kapitolách naznačuje vztahovost mezi postavami a zároveň jejich funkce ve hře. Při zpracování je použita analýza a komparace. Poznatky budou demonstrovány na praktických příkladech a citacích ze hry, které budou součástí teoretické části práce. Součástí práce jsou i pojmové mapy, které graficky znázorňují tematické vztahy postav a témat. Práce se opírá o zahraniční i české odborné publikace věnované mezioborové interpretaci Čechovově dramatu. Jeden z využitých zdrojů je také koncepce teorie lásky psychologa J. A. Leeho. Text je psán na pomezí několika oborů a mísí v sobě zejména poznatky z psychologie a teorie dramatu. KLÍČOVÁ SLOVA Racek, Čechov, teorie divadla, psychologie umění, láska, umění
The bachelor thesis is focused on mapping the main themes of the drama by A. P. Chekhov The Seagull. The aim is to describe the intertwining of the lines of love, art and the symbol of the seagull in relation to the characters. Furthermore, the thesis takes into account the setting of the play's motifs in a broader context. In each chapter it suggests the relationality between the characters as well as their functions in the play. Analysis, compilation and comparison are used in the treatment, and the findings will be demonstrated through practical examples and quotations from the play, which will form part of the theoretical part of the thesis. The thesis also includes conceptual maps that graphically illustrate the thematic relationships between characters and themes. The thesis is based on foreign and Czech publications related to the interdisciplinary interpretation of Chekhov's drama. One of the main terminologies used is psychologist Lee's concept of the theory of love. The text is written on the borderline of several disciplines and mixes mainly findings from psychology and drama theory. KEYWORDS The Seagull, Chekhov, psychology of art, drama theory, love, art