Hodnocení žáků středních škol ve výuce informaticky zaměřených předmětů
Assessment of high school students in computer science education
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/180769Identifikátory
SIS: 248325
Kolekce
- Kvalifikační práce [20518]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Novák, Jaroslav
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy - informační a komunikační technologie
Katedra / ústav / klinika
Katedra informačních technologií a technické výchovy
Datum obhajoby
22. 5. 2023
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Dobře
Klíčová slova (česky)
Hodnocení, informatika, metody hodnocení, přístupy k hodnocení žákůKlíčová slova (anglicky)
Approaches to student assessment, assessment methods, assessment, informaticsDiplomová práce se zabývá hodnocením žáků středních škol v informaticky zaměřených předmětech studijního oboru Informační technologie 18-20-M/01 v ČR. Pro informaticky zaměřené předměty není pro učitele k dispozici metodika pro hodnocení žáků a učitelé si hodnocení přizpůsobují vlastním potřebám a podmínkám dané školy. Cílem teoretické části práce je seznámit čtenáře s problematikou hodnocení na základě analýzy odborné literatury k problematice školního hodnocení na SŠ v informaticky zaměřených předmětech. Teoretická část práce popisuje teoretické poznatky v oblasti hodnocení žáků. Seznámíme se s možnostmi a druhy hodnocení, metodickými přístupy k hodnocení, jejich využití, výhody a nevýhody. Tyto poznatky jsou podloženy odbornou literaturou a dále interpretovány. Cílem praktické části je zjistit, jakým způsobem učitelé hodnotí žáky v informaticky zaměřených předmětech, jaké metody a přístupy v jednotlivých předmětech využívají, jak přistupují k hodnocení výsledků učení a práce svých žáků. Výzkum byl proveden mezi n = 63 učiteli SŠ v ČR s použitím dotazníkové metody. Z výsledků výzkumu vyplývá, že v hodnocení žáků přetrvávají starší koncepty hodnocení jako například testování, hodnocení známkami, ale objevují se i moderní koncepty jako je formativní hodnocení, hodnocení výstupů apod. Je důležité,...
The thesis concerns the assessment and evaluation of secondary school students in computer science subjects in the Information Technology 18-20-M/01 field of study in the Czech Republic. There is no methodology readily available for the teachers of informatics-oriented subjects to assess and evaluate students, and the teachers adapt the assessment to their own needs as well as the conditions of the particular school. The aim of the theoretical part of the thesis is to introduce the issue of assessment and evaluation, based on the analysis of literature on the issue of school assessment and evaluation at secondary schools in IT-oriented subjects. The theoretical part of the thesis describes theoretical knowledge in the field of student assessment and evaluation. The possibilities and types of assessment and evaluation, together with methodological approaches to those, are presented, along with their use, advantages, and disadvantages. The findings are supported by professional literature, and further interpreted. The aim of the practical part is to observe how teachers evaluate students in IT-oriented subjects, what methods and approaches they apply in individual subjects, how they approach the evaluation of the learning outcomes and their students' work. The research was conducted on n = 63...
