Výkonnost dětí na vesnických a městských školách v atletice
Performance of children in rural and urban schools in athletics
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/180765Identifiers
Study Information System: 254356
Collections
- Kvalifikační práce [19969]
Author
Advisor
Referee
Bunc, Václav
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Physical Education and Sport Oriented at Education - Health Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
22. 5. 2023
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
běh, vesnice, město, vybavení školy, výkon, skoky, hodyKeywords (English)
Run, village, city, equipment of school, achievement, jumps, throwsV teoretické části je kritika příslušných zdrojů, dále se práce věnuje historii atletiky, charakteristice vybraných atletických disciplín (ty jsou podrobněji zkoumány v praktické části), dále se věnuje pohybovým schopnostem (obratnost-koordinace, síla, rychlost a vytrvalost). Definuje starší školní věk včetně psychické, motorické a sociální složky. Dále se věnuje popisu sportovní vybavenosti základních škol. Výzkumná část se soustředí na jednotlivé městské a venkovské školy v okresu Louny. Analyzuje jejich základní vybavení, které je vhodné pro atletiku. Dále se zabývá zpracováním naměřených dat z jednotlivých škol a popisnou statistikou. Jsou zde analyzovány a porovnávány výsledky chlapců a dívek. Výzkumným nástrojem bylo měření jednotlivých atletických disciplín: běh na 60 m, skok do dálky, skok do výšky a běh na 1000 m. Součástí práce jsou též formulované návrhy na využitelnost získaných dat v učitelské praxi.
The theoretical part of this bachelor's thesis includes a critique of resources which were used. The history of athletics is summarized, the selected athletic disciplines (which are more analysed in the practical part), as well as movement skills (dexterity-coordination, strength, speed and endurance) are characterized. Older school age is defined including mental, motor and social features. This part also describes the sports equipment of primary schools. The research part focuses on selected urban and rural schools in Louny district. It analyses its basic equipment suitable for athletics. It also processes the measured data obtained in particular schools and offers descriptive statistics. The achievements of boys and girls are analysed and compared. The chosen research tool was the measurement of individual athletic disciplines: 60 m run, long jump, high jump and 1000 m run. The thesis also suggests how to use the obtained data in teaching practice.