Filmová a audiovizuální tvorba na základní škole jako prostředek stmelování třídy a prevence sociálně patologických jevů ve třídě
Film and audiovisual production on basic school as a way of class socialization and prevention of socially pathological phenomena in the classroom
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/1807Identifikátory
SIS: 162686
Kolekce
- Kvalifikační práce [19148]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Mojžíšová, Jarmila
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství pedagogiky pro střední školy a vyšší odborné školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra pedagogiky
Datum obhajoby
19. 1. 2017
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Klima třídy, prevence, natáčení filmůKlíčová slova (anglicky)
Class climate, prevention, filmingPráce je zaměřena na využití natáčení filmů na základní škole pro podporu pozitivního klimatu třídy a prevenci některých sociálně patologických jevů. Práce úzce navazuje na mou předchozí bakalářskou práci, jež je shrnuta v úvodu. Následně jsem na základě rešerše literatury pojednal o třídním klimatu, jeho jednotlivých složkách a možnostech učitele, jak jej pozitivně ovlivňovat. V oblasti prevence nežádoucích sociálně patologických jevů jsem se soustředil na ty, které bezprostředně souvisí se životem třídy. Následně jsem analyzoval metody práce použitelné pro natáčení a také metody vhodné pro výzkum přínosu ke klimatu třídy. Těžištěm práce bylo zúčastněné pozorování procesu tvorby třídního filmu určeného pro festival Antifetfest. Vznik filmu jsem sledoval od vzniku námětu po školní premiéru. Analýzu pozorování jsem spojil s analýzou sociometrického měření provedeného před natáčením a po něm a doplnil názory kolegů a žáků ve snaze zjistit, zda a za jakých okolností je tato metoda vhodná.
Main theme of my dissertation is a use of movie making among secondary school children to support class climate and also to prevent some specific social pathological events. Dissertation closely relates to my previous Bc. dissertation which is summed up at the beginning. Then based on literature review I discuss class climate in general, its basic elements and ways in which can teacher positively influence it. In the section about a prevention of negative social pathological events I was focused on those imminently related to class environment. Then I analysed methodology of consecutive movie making and suitable methods of research of class climate benefits. The focal point of my dissertation is however a participant observation of school movie making which was created as a part of Antifetfest contest. The movie making was observed from an initial topic formulation to a school opening. An analysis of my observation was connected to sociometric measurement which was done before and after the movie making. In an effort to state if the movie making is a suitable secondary school method was the whole analysis joined with opinions of my colleagues and students.