Práce s modely ve výuce biologie
Work with Models in Biology Teaching
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/180699Identifiers
Study Information System: 247356
Collections
- Kvalifikační práce [19160]
Author
Advisor
Referee
Skýbová, Jana
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teacher Education of Biology for Lower and Upper Secondary Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
19. 5. 2023
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
výukový model, práce s modely, výuka přírodopisu, aktivizace žákůKeywords (English)
model, working with models, teaching natural history, student activationHlavní myšlenkou a cílem diplomové práce je poukázat na význam aplikování modelů ve výuce přírodopisu, a prokázat, zda pozitivně přispívají nejen k aktivizaci žáků, ale také ke zvýšení jejich kognitivních znalostí. Teoretická část práce je zaměřená na postoj žáků i učitelů k práci s modely, na pedagogická i psychologická východiska pro začlenění modelů do výuky a na modely samotné. Jejich klasifikaci, vlastnosti a didaktickou funkci. Druhá, praktická část diplomové práce představuje návrhy konkrétních modelů, které byly realizovány a aplikovány při výuce na základní škole v Týništi nad Orlicí. Součástí práce je také porovnání výsledků žáků, kteří neměli možnost s modely pracovat, a těch, kteří se podíleli na jeho vytváření. Diplomová práce navíc zkoumá i postoje těchto žáků k práci s modely.
The main idea and the aim of the Diploma Thesis is to point out the importance of applying models in the teaching natural history, and to prove whether models positively contribute not only to the activation of students, but also to the increase of their cognitive knowledge. The theoretical part of the Diploma Thesis is focused on the student's attitude towards working with models, on the pedagogical and psychological resource for integrate models into teaching and the model themselves. On their classification, properities and didactic function. The second, practical part to the Diploma Thesis presents proposals for specific models that were created and applied during teaching at a secondary school in Týniště nad Orlicí. Diploma Thesis also contains a comparison of the results of students who did not have the opportunity to work with the model and with students who participated in its creation. In addition, the Diploma Thesis includes research of the attitudes of these students towards working with models.