Metody práce s žáky s mentálním postižením v základních školách speciálních ve Zlínském kraji
Work methods with pupils with intellectual disabilities in special elementary schools in Zlínský Region
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/180694Identifiers
Study Information System: 255694
Collections
- Kvalifikační práce [18629]
Author
Advisor
Referee
Zemková, Jaroslava
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Special Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
19. 5. 2023
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Edukační proces v základní škole speciální, mentální postižení, metody práce v základní škole speciální, terapie v základní škole speciální, základní škola speciálníKeywords (English)
Educational process in special elementary school, intellectual disability, special elementary school, therapies in special elementary school, work methods in special elementary schoolTato diplomová práce se zabývá metodami práce, které jsou využívány při edukaci žáků s mentálním postižením. Cílem diplomové práce je zjistit, jak pracují učitelé s žáky s mentálním postižením v základních školách speciálních ve Zlínském kraji. V uvedených teoretických východiscích je nejprve vymezeno mentální postižení, je zmíněn edukační proces a jeho specifika v základní škole speciální a také metody práce, které jsou využívány při vzdělávání žáků na základní škole speciální. Informace do kvalitativního výzkumného šetření byly získány pomocí polostrukturovaných rozhovorů realizovaných s dvanácti speciálními pedagožkami. Získaná data byla analyzována užitím designu zakotvené teorie a techniky otevřeného kódování. Z výzkumu bylo zjištěno, že speciální pedagožky využívají obrovské množství různých pomůcek. Učebnice moc nevyužívají, a když ano, tak ty od nakladatelství Parta, Septima, Taktik a Nová škola. V základních školách speciálních ve Zlínském kraji mají k dispozici místnost Snoezelen, provádějí bazální stimulaci a někdo i individuální logopedickou péči. Rovněž nabízejí muzikoterapii, canisterapii, hipoterapii, ergoterapii, arteterapii, prvky aromaterapie a dramaterapie a orofaciální terapii. Některé školy mají k dispozici fyzioterapeuta nebo masérku, ostatní tyto služby nenabízejí. Nejčastěji...
This diploma thesis deals with work methods that are used in the education of pupils with intellectual disabilities. The aim of the thesis is to find out how teachers work with pupils with intellectual disabilities in special primary schools in the Zlín region. In the mentioned theoretical starting points, intellectual disability is first defined, the educational process and its specifics in the special primary school is mentioned, as well as the work methods that are used in the education of pupils in the special primary school. Information for the qualitative research was obtained using semi-structured interviews, conducted with twelve special education teachers. The obtained data were analyzed using a grounded theory design and open coding technique. The research revealed that special education teachers use a huge number of different teaching aids. They don't use textbooks much, and if they do, then those from Parta, Septima, Taktik and Nová škola publishing houses. In special primary schools in the Zlín region, they have a Snoezelen room, perform Basal Stimulation and some also provide individual speech therapy. They also offer music therapy, canistherapy, hippotherapy, ergotherapy, art therapy, elements of aromatherapy and dramatherapy and orofacial therapy. Some schools have a physiotherapist...