Prvky skautské výchovy ve školní družině
Elements of scout education in the childcare
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/180666Identifiers
Study Information System: 247369
Collections
- Kvalifikační práce [19347]
Author
Advisor
Referee
Králová, Kateřina
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
19. 5. 2023
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Výchova, vzdělávání, školní družina, vzdělávací program, skauting, přírodaKeywords (English)
Upbringing, education, childcare, eduacational program, scouting, nature1 ABSTRAKT Práce se zabývá přínosem prvků skautingu ve školní družině. Cílem práce je navrhnout a ověřit výchovný projekt pro školní družinu, kde bude propojena skautská idea s výchovou ve školní družině. Program pracuje s detailní přípravou jednotlivých aktivit sloužící jako materiál pro vychovatelky ve školních družinách, skautské vedoucí či pedagogy ve volnočasových zařízeních. V teoretické části charakterizuji školní družinu, její cíle, poslání a funkce v kontextu pedagogiky volného času. Dále popisuji myšlenkové základy skautingu, hlavní principy a cíle a také skautskou metodiku. V poslední kapitole teoretické části bude porovnán vzdělávací program ve školní družině se skautskou metodikou tak, aby mezi nimi byly zřetelné společné prvky, které budou využity při tvorbě projektu v praktické části bakalářské práce. Praktickou část práce tvoří projekt pro školní družinu obsahující prvky skautské výchovné práce. Současně byl projekt ověřen na konkrétní skupině dětí ve školní družině. Výstupy ukazují, že projekt je v řadě aspektů přínosný pro děti i vychovatelky ve školní družině. KLÍČOVÁ SLOVA Výchova, vzdělávání, školní družina, vzdělávací program, skauting, příroda.
1 ABSTRACT The thesis deals with the benefits of elements of scouting in the after-school club. The aim of the thesis is to design and verify an educational project for the after-school club, where the Scout idea will be interconnected with education in the after-school club. The program works with detailed preparation of individual activities serving as material for governesses in after-school clubs, scout leaders or teacher in leisure facilities. In the theoretical part I characterize the after-school club, its goals, mission and functions in the context of leisure time pedagogy. Furthermore, I describe the intellectual foundations of Scouting, the main principles and goals and also the Scout methodology. In the last charter of the theoretical part, the educational program in the after-school club will be compared with the Scout methodology so that there are clear common elements between them that will be used in the creation of the project in the practical part of the bachelor thesis. The practical part of the thesis consists of a project for the after-school club containing elements of scout educational work. At the same time, the project was tested on a specific group of children in the after-school club. The outputs show that the project is beneficial for children and governesses in the after-school...