Jednobuněční paraziti ve výuce na gymnáziu
Unicellular Parasites in Grammar School Teaching
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/180665Identifiers
Study Information System: 237628
Collections
- Kvalifikační práce [19160]
Author
Advisor
Referee
Kocurková, Alena
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Biology, Geology and Environmental Studies Oriented at Education - Chemistry Oriented at Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
19. 5. 2023
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
jednobuněční paraziti, výuka na gymnáziu, případová studieKeywords (English)
unicellular parasites, grammar school teaching, a case studyBakalářská práce pojednává o výuce parazitických jednobuněčných organismů na gymnáziu. Ze skupiny jednobuněčných parazitů byli vybráni zástupci rodu Trypanosoma, Leishmania a Plasmodium, dále Naegleria fowleri, Lamblia intestinalis a Entamoeba histolytica, neboť se jedná o jedny z nejčastěji se vyskytujících prvoků způsobující zdravotní potíže u lidské populace. Informace o jmenovaných organismech rozebírá teoretická část. Praktickou částí je případová studie, jež analyzuje pomocí rozhovoru přístup k výuce prvoků na vybrané instituci (Gymnázium Jiřího z Poděbrad v Poděbradech), přičemž byl kladen důraz zejména na zmíněné jednobuněčné parazity. Během rozhovoru respondentům byly kladeny otázky týkající se jejich studia, praxe a současné výuky biologie. Následně byl s respondenty rozebrán jejich postoj k výuce vybraného tématu. Sestavené otázky řešily mj. zdali vyučující řečené prvoky vyučují, kolik času tématu věnují, jaké výukové materiály využívají, a jestli je toto biologické téma dle jejich názoru podstatné. Vyhodnocením výsledků dotazníkového šetření analýza poukazuje na fakt, že pro všechny respondenty je téma jednobuněčných parazitů důležité právě z hlediska dopadu na lidské zdraví. Dále z rozhovorů plyne, že všichni výše řečení zástupci jsou žákům a žákyním představeni pouze v rámci...
The thesis analyses the grammar-school teaching of parasitic unicellular organisms in the science classes. The analysis focuses on the species responsible for health problems in the human population, which include genus Trypanosoma, Leishmania and Plasmodium, then Naegleria fowleri, Lamblia intestinalis and Entamoeba histolytica. The theoretical part of the thesis describes the species and highlights their importance as a threat for human health. The practical part of the thesis is a case study that analyses, using an interview, an approach to teaching protozoa at a selected institution (Gymnázium Jiřího z Poděbrad in Poděbrady), where emphasis was placed on the aforementioned unicellular parasites. During the interview respondents were asked questions about their studies, practice and their current teaching of biology. Subsequently, the attitude of the respondents to the analysed topic was discussed. The questionnaire addressed, among other things, whether the teachers teach the analysed protozoa, how much time they spend on the topic, what teaching materials they use, and whether they consider this biological topic to be relevant. The analysis points to the fact that for all respondents the topic of unicellular parasites is important due to its impact on human health. Furthermore, the interviews...