Komunikační metody učitelů na druhém stupni ZŠ ve vztahu k dialogické výuce
Communication methods of teachers at lower secondary school in relation to dialogic teaching
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/180571Identifiers
Study Information System: 256821
Collections
- Kvalifikační práce [19349]
Author
Advisor
Referee
High, Radka
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teacher Education of Educational Sciences for Upper Secondary Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
18. 5. 2023
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
komunikace, metody, učitelé, žáci, otázky, zpětná vazba, zapojení, motivace, učení, myšlení, dialog, diskuzeKeywords (English)
communication, methods, teachers, pupils, questions, feedback, participation, teaching, motivation, thinking, dialogue, discussionDiplomová práce analyzuje úroveň některých komunikačních metod učitelů na druhém stupni ZŠ, které by měly vést ke zlepšení a k vyváženější vzájemné komunikaci. Podstatou a cílem práce je zkoumat přítomnost dialogické výuky vybraných učitelů. Práce nabídne zajímavé porovnání teorií s reálným zjištěním. V teoretické části popisuji používání komunikačních forem s využitím prvků dialogické výuky. Představuji a vysvětluji prvky, které podle odborníků vedou ke stimulaci, k zapojení myšlení žáků, které mají vliv na jejich učení a porozumění. Dialogická výuka se liší od klasické IRF struktury učitelským a žákovským přístupem pomocí práce s otázkou a zpětné vazby v procesu učení. Hledám některé odpovědi na otázky, jaké komunikační faktory ovlivňují učení žáků pomocí učitelské komunikace. Popisuji teoretické principy, vybrané příklady, metody a jejich následné výsledky při použití v praxi nebo ve výzkumu. Zároveň uvádím výhody a důvody použití. V praktické části prostřednictvím kvalitativního šetření analyzuji zvukové nahrávky z výuky a rozhovory s učiteli i žáky. Rozlišoval jsem mezi otevřenými a uzavřenými otázkami, přítomností argumentace nebo zapojování kognitivních schopností. Vše je proloženo vlastním pozorováním využívaných komunikačních metod vybraných učitelů. Zjišťuji uplatňování aktuálních...
The diploma thesis analyzes the level of some communication methods of teachers at the second level of elementary school, which should lead to improved and more balanced mutual communication. The essence and goal of the work is to examine the presence of dialogic teaching of selected teachers. The work will offer an interesting comparison of theories with real findings. In the theoretical part, I describe and reflect on the use of communication forms using elements of dialogic teaching. I introduce and explain the elements that, according to the expert, lead to stimulation, engagement of students' thinking, which influence their learning and understanding. Dialogic teaching differs from the classic IRF structure in the teacher-student approach using question work and feedback in the learning process. I am looking for some answers to the questions of what communication factors influence student learning through teacher communication. I describe theoretical principles, selected examples, methods and their subsequent results when used in practice or research. At the same time, I present the advantages and reasons for use. In the practical part, through qualitative research, I analyze audio recordings from classes and interviews with teachers and students. I distinguished between open and closed...