Anwendung von Online-Plattformen im Deutschunterricht
Utilization of online platforms in the German lessons
Využití online platforem ve výuce němčiny
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/180560Identifiers
Study Information System: 243840
Collections
- Kvalifikační práce [17868]
Author
Advisor
Referee
Nečasová, Pavla
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
English Language Oriented at Education - German Language Oriented at Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
18. 5. 2023
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
German
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
multimediální výuka, technologie ve výuce, edutainment, online platformymultimedialer Unterricht, Technologie im Unterricht, Edutainment, Online-PlattformenKeywords (English)
multimedia enhanced teaching, teaching with technology, edutainment, online platformsPředložená bakalářská práce si zaprvé klade za cíl zjistit, které digitální obsahy užitečné pro výuku němčiny momentálně nabízí internet, také popisuje jejich možné využití v hodině. Nadále se pokouší zjistit, do jaké míry jsou tyto digitální obsahy ve výuce efektivní ve srovnání s tištěnými materiály, např. učebnicemi. Teoretická část sumarizuje dosavadní výzkum v oblasti multimediální výuky, designové principy pro tvorbu a použití multimediálních pomůcek a mechanismy lidského smyslového vnímání. Klasifikuje existující druhy médií, a nakonec nastiňuje vývoj v chování mladistvých ve světě technologií s ohledem na koronapandemii. Praktická část zprostředkovává vhled do průběhu experimentu spojeného s touto prací, kterého se účastní dvě skupiny žáků stejné věkové skupiny. Ve skupině B probíhá multimediální výuka, zatímco skupina B ve svých hodinách využívá výhradně tištěné materiály, např. učebnice. Na začátku a na konci experimentu jsou obě skupiny podrobeny komplexnímu gramatickému testu s akcentem na volné psaní a překlad. Každá z vět obdržených od žáků je analyzována v rámci vybraných gramatických kategorií s cílem vyčíslit, která ze skupin zaznamená výraznější posun. Skupina A začíná jako pokročilejší z obou skupin, a to také zůstane, ve většině pozorovaných kategorií ovšem stagnuje. Skupina B...
This bachelor's thesis is looking to explore what digital content there currently is on the internet that could be effectively made use of as a tool in teaching German. It describes the potential use cases of the individual digital sources and tries to find out to what extent they are more or less efficient compared to printed materials such as coursebooks. The theoretical part adumbrates the existing research in the field of multimedia didactics, the design principles of multimedia teaching aids and the mechanisms of human sensory perception. It classifies the existing types of media and examines the developments and the recent tendencies in juvenile media consumption with regard to the COVID-19 pandemic. The practical part mediates some insight into the course of the experiment connected with this thesis. Two groups of the same age are involved. One (Group B) is subject to multimedia enhanced classes while the other (Group A) holds classes that only use printed aids. Both groups take a complex entry test before the experiment and a final test when the experiment is finished, both accentuating free writing and translation. All of the collected sentences are analyzed in selected grammatical categories in order to quantify which of the groups made more prominent progress. Group A starts off as more...