Dilemata začínajícího a zkušeného učitele v primární škole
Dilemmas of begginer and experienced teacher in primary school
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/180535Identifikátory
SIS: 244529
Kolekce
- Kvalifikační práce [20518]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Hejlová, Helena
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství pro 1. stupeň základní školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra preprimární a primární pedagogiky
Datum obhajoby
18. 5. 2023
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Dobře
Klíčová slova (česky)
dilemata učitele, začínající a zkušený učitel, primární škola, kvalitativní výzkum, rozhovor, sebereflexeKlíčová slova (anglicky)
teacher's dilemmas, begginer and experienced teacher, primary school, qualitative research, interview, self - reflectionCílem diplomové práce je zjistit, jaká dilemata řeší začínající a zkušený učitel primární školy, jaký je mezi dilematy rozdíl a jak se s nimi vyrovnávají. Výzkum je orientovaný kvalitativně. Bude využita metoda polostrukturovaného rozhovoru se třemi začínajícími učiteli a třemi zkušenými učiteli. Z rozhovorů vyplynuly čtyři oblasti dilemat: Hodnocení ve škole, Individualizace výuky, Spolupráce a Inkluze nebo selekce. Poslední oblast se nazývá "Stres v učitelské praxi", ta poukazuje na problémy začínajícího učitele v praxi. Výsledky výzkumu jsou komentovány a interpretovány s oporou o literaturu a odborné zdroje. V závěru práce nalezneme vyhodnocení výzkumu a zodpovězení dílčích výzkumných otázek. Výsledky ukazují rozdílné pohledy mezi začínajícími a zkušenými učitelkami na inkluzi v celkovém kontextu.
The aim of this thesis is to find out what dilemmas novice and experienced primary school teachers face, what is the difference between dilemmas and how they deal with them. The research is qualitatively oriented. A semi-structured interview method will be used with three novice teachers and three experienced teachers. Four areas of dilemmas emerged from the interviews: Assessment in school, Individualization of instruction, Collaboration, and Inclusion or selection. The last area is called 'Stress in Teaching Practice', this highlights the problems of the novice teacher in practice. Research findings are commented and interpreted with support from literature and professional sources. The thesis concludes with an evaluation of the research and answers to the sub-research questions. The results show the different perspectives between novice and experienced teachers on inclusion in the overall context.
