Prodaná nevěsta a její využití v hudební výchově na 1. stupni ZŠ
The Bartered Bride and its Use in Music Education at Primary Shool
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/180531Identifiers
Study Information System: 243375
Collections
- Kvalifikační práce [19359]
Author
Advisor
Referee
Saláková, Magdalena
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teacher Training for Primary Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
18. 5. 2023
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Prodaná nevěsta, Bedřich Smetana, opera, didaktická interpretace, hudební analýza, hudební výchova, mladší školní věkKeywords (English)
The Bartered Bride, Bedřich Smetana, opera, didactic interpretation, musical analysis, music education, school-age childrenDIPLOMOVÁ PRÁCE Prodaná nevěsta a její využití v hudební výchově na 1. stupni ZŠ Petra Prýmková ABSTRAKT Diplomová práce se zabývá operou Prodaná nevěsta Bedřicha Smetany a její didaktickou interpretací v hudební výchově na 1. stupni základní školy. Teoretická část práce definuje pojem didaktická interpretace, pro kterou je zásadní hudební analýza vybrané Smetanovy opery. Součástí analytické sondy je charakteristika skladatelovy hudební řečí a stručné představení skladatelova života. Hudební analýza uvádí vznik, provedení, libreto, obsazení a další historicko-společenské reálie opery. Zaměřuje se na ty části Prodané nevěsty, které jsou pro využití hudebního díla a jeho didaktickou interpretaci v hudebně výchovném procesu stěžejní. Praktická část diplomové práce přináší didaktickou interpretaci vybraných částí Smetanova díla. Jako vzorek je vybrána skupina žáků 1. stupně základní školy. Výsledkem práce jsou didaktické materiály, které poslouží jako inspirační zdroj budoucím i stávajícím učitelům hudební výchovy na 1. stupni základních škol. KLÍČOVÁ SLOVA Prodaná nevěsta, Bedřich Smetana, opera, didaktická interpretace, hudební analýza, hudební výchova, mladší školní věk.
DIPLOMA THESIS The Bartered Bride and its Use in Music Education at Primary School Petra Prýmková ABSTRACT The diploma thesis deals with the opera The Bartered Bride by Bedřich Smetana and its pedagogical interpretation in music education at primary school. The theoretical part of the thesis defines the concept of didactic interpretation, which relies heavily on the musical analysis of the chosen opera. The analytical section includes a description of the composer's musical language and a brief introduction to his life. The musical analysis presents the origins, performance, libretto, cast and other historical and social aspects of the opera. The musical analysis focuses on those parts of The Bartered Bride that are essential for the use of the musical work and its didactic interpretation in the music education process. The practical part of the thesis provides a didactic interpretation of selected parts of Smetana's work. A group of primary school students serves as a sample. The outcome of the thesis is a set of didactic materials that can be used as an inspirational source for future and current music teachers at the primary school level. KEYWORDS The Bartered Bride, Bedřich Smetana, opera, didactic interpretation, musical analysis, music education, school-age children.