Specifika rodičovství dítěte s poruchou autistického spektra
Specifics of parenting a child with autism spectrum disorder
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/180530Identifikátory
SIS: 235175
Kolekce
- Kvalifikační práce [19159]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Mužáková, Monika
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Speciální pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Katedra speciální pedagogiky
Datum obhajoby
18. 5. 2023
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
poruchy autistického spektra, autistická triáda, rodina, specifika rodičovství, pečovatelská zátěž, náročné chováníKlíčová slova (anglicky)
autistic spectrum disorders, autistic triad, family, specifics of parenting, care burden, demandingDiplomová práce se zabývá tématem rodičovství dítěte s poruchou autistického spektra (PAS) a zaměřuje pozornost na jeho specifika a odlišnosti v rodinném fungování. Kapitoly teoretické části vymezují pervazivní vývojové poruchy v historickém kontextu, definují jednotlivé typy poruch autistického spektra s důrazem na konkrétní charakteristiky deficitních oblastí vývoje a pojmenovávají specifické aspekty rodinného života. Velká pozornost je také věnována diagnostice a možnostem pomoci a podpory rodičům autistického dítěte. Těžiště praktické části tvoří kvalitativní výzkum, jehož cílem je zachytit a detailně zmapovat důležité momenty z různých oblastí soukromého života tří rodin a porozumět jejich subjektivní zkušenosti rodičovství dítěte s různými typy PAS.
The focus of this diploma thesis is on parenting a child with autism spectrum disorder (ASD). In the diploma thesis, specific aspects and differences of family functioning are discussed. In the theoretical segment, pervasive developmental disorders are defined historically. They define individual types of autism spectrum disorders with an emphasis on distinctive characteristics of deficient areas of development, and identify specific aspects of family life. It is also aimed at diagnosing autistic children and finding help and support for their parents. Qualitative research is the main focus of the practical segment. It aims to capture and map in detail important moments from the private lives of three families, in order to better understand their subjective experience of parenting a child with an autism spectrum disorder.