Sebehodnocení žáků na 2.stupni ZŠ
Pupils'self-assessment at elementary school
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/180512Identifiers
Study Information System: 242786
Collections
- Kvalifikační práce [19346]
Author
Advisor
Referee
Laufková, Veronika
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Special Education - Health Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
17. 5. 2023
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
sebehodnocení, hodnocení, formativní hodnocení, zákaldní škola, akční výzkumKeywords (English)
self - assessment, assessment, formative assessment, primary school, action researchTato diplomová práce se věnuje problematice sebehodnocení žáků na druhém stupni základní školy. Jejím cílem bylo popsat možnosti rozvoje sebehodnocení v kontextu školního hodnocení a konkrétně v rámci hodin výchovy ke zdraví v 6. ročnících. To znamenalo navrhnout a uplatnit způsoby rozvoje sebehodnocení na 2. stupni základní školy a následně celý proces popsat a reflektovat. Teoretická část se zaměřuje na hodnocení žáků ve škole, včetně analýzy aktuálních kurikulárních dokumentů a legislativy. Dále jsou zde popsány prvky, které žákovo učení podporují. Poslední díl teoretické části je věnován sebehodnocení. Kromě vymezení pojmu je zde popsáno, jak sebehodnocení působí na žáka a nechybí ani prezentace různých technik sebehodnocení. Akční výzkum se stal podkladem pro zpracování praktické části. Popisuje cestu k sebehodnocení včetně překonávání drobných překážek, které během výzkumu nastaly. Výzkum byl realizován v 6. třídách základní školy v hodinách výchovy ke zdraví. Přípravná fáze se věnovala studiu a analýze školních dokumentů. Následoval úvodní sběr dat, jednalo se o pozorování žáků a dále o rozhovory, které měly za cíl zjistit, jaké jsou jejich zkušenosti se školním hodnocením a sebehodnocením. V další fázi došlo k prvnímu pokusu o zavedení sebehodnocení do výuky, ten však byl přerušen hned ze...
The thesis deals with self-evaluation of pupils at the secondary school. The goal was to describe concept of self-evaluation in relation to school assessment and to introduce self-assessment into health education classes in 6th grades at secondary school. The research included designing and applying several techniques of self-evaluation at the secondary school and then describing and reflecting on the whole process. The theoretical part focuses on the evaluation of pupils at school, including the analysis of current curriculum documents and legislation. Furthermore, the elements that support the student's learning are described here. The last part of the theoretical part deals with self- evaluation. It defines the term self-evaluation and describes the effects of self-assessment on the student and also includes a presentation of various self-assessment techniques. The practical part was realized as an action research. It describes the process of implementing of self-evaluation, including overcoming minor obstacles that arose during the research. The research was carried out in the 6th grade at secondary school in health education classes. The preparatory phase of the analysis of school documents was followed by the initial data collection, which consisted of observations of pupils and further...