Analýza životního smyslu jako determinantu well-beingu studentů pedagogické fakulty
Analysis of meaning in life as well-being determinant of Faculty of Education students
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/180484Identifikátory
SIS: 256231
Kolekce
- Kvalifikační práce [20518]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Richterová, Magdalena
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy dějepis - německý jazyk
Katedra / ústav / klinika
Katedra pedagogiky
Datum obhajoby
17. 5. 2023
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
pozitivní psychologie, well-being, PERMA+4, vysokoškolští studenti, smysl v životě, studijní úspěšnostKlíčová slova (anglicky)
positive psychology, well-being, PERMA+4, university students, meaning in life, academic successTato diplomová práce vychází z konceptů pozitivní psychologie a zabývá se tématem well- beingu. Přístupy pozitivní psychologie i stručný vývoj tohoto psychologického směru jsou stejně jako koncept well-beingu představeny v první části práce. Kromě Harvardského přístupu k well-beingu je věnována pozornost zejména nové teorii well-beingu, kterou vytvořil Martin Seligman a rozšířili Scott I. Donaldson a Stewart I. Donaldson. Konkrétně se tato diplomová práce dále zaměřuje na well-being specifické skupiny, kterou jsou vysokoškolští studenti. Právě u nich je analyzována nejen celková spokojenost se životem, ale především oblast smyslu v životě, který je hlavním tématem této práce. Výzkumná část vychází z dotazníkového šetření zaměřeného na well-being studentů Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy, které proběhlo na přelomu roku 2022 a 2023 v rámci celouniverzitního výzkumu zaměřeného na well-being studentů (Kočí, 2023). Z analýzy získaných dat vyplývá úzké propojení mezi celkovým subjektivním well-beingem a oblastí smyslu v životě, přičemž platí, že čím více smysluplnosti studenti ve svém životě nacházejí, tím jsou celkově spokojenější. Studenti pedagogické fakulty spatřují nejvíce smyslu v tom být tu pro druhé (serving others). Při porovnání oblasti smyslu a studijních výsledků výzkum potvrzuje, že...
This diploma thesis is based on concepts of positive psychology and deals with the topic of well-being. The approaches of positive psychology and development of this psychological specialization as well as the concept of well-being are presented in the first part of the thesis. In addition to the Harvard approach to well-being, special attention is paid to the new theory of well-being, which was created by Martin Seligman and expended by Scott I. Donaldson and Stewart I. Donaldson. Specifically, this thesis focuses on well-being of a specific group, which is university students. Not only subjective well-being, but first of all meaning in life are analysed in focus on university students. Meaning in life is the main topic of this diploma thesis. The research part is based on questionnaire survey focused on the well-being of students of the Faculty of Education of Charles University, which took place at the turn of 2022 and 2023 as part of a big university research focused on the well-being of students (Kočí, 2023). The analysis of the obtained data shows a close connection between subjective well-being and the area of meaning in life. The research shows that students who find more meaning in their lives are generally more satisfied. For students of Faculty of Education is serving others the most...
