Pohybové schopnosti u žáka s vývojovou dysfázií v mladším školním věku
Motor skills in a student with developmental dysphasia at a younger school age
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/180460Identifikátory
SIS: 256006
Kolekce
- Kvalifikační práce [20518]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Horynová, Jana
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Logopedie
Katedra / ústav / klinika
Katedra speciální pedagogiky
Datum obhajoby
16. 5. 2023
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Žák mladšího školního věku, vývojová dysfázie, motorické schopnosti, tělesná výchova, speciální metody výukyKlíčová slova (anglicky)
Middle childhood pupil, developmental language disorder, motor skills, physical education, special teaching methodsDiplomová práce se zabývá motorickými schopnostmi žáků s vývojovou dysfázií v mladším školním věku. Teoretická část práce popisuje charakteristiku žáka mladšího školního věku v oblastech vývoje základních schopností a dovedností, poznávacích procesů, emočního vývoje a socializace. Další kapitola teoretické části práce se zabývá motorickými schopnostmi člověka a specifikuje motorické schopnosti u žáků s vývojovou dysfázií. V poslední kapitole je představena diagnóza vývojové dysfázie, která je definována z hlediska etiologie, klasifikace, diagnostiky, terapie a prognózy. Empirická část diplomové práce je tvořena dvěma výzkumnými metodami, testem motorických schopností a dotazníkovým šetřením. Cílem testu motorických schopností je zjistit pohybové schopnosti u žáků s vývojovou dysfázií. Pro tento výzkum byla využita testová baterie poskytnutá projektem Sazka Olympijský víceboj. Testová baterie zkoumá jednotlivé složky motorických schopností, jako je síla, rychlost, koordinace, výbušnost a ohebnost. Dotazníkové šetření má za cíl přiblížit výuku tělesné výchovy u žáků s vývojovou dysfázií a popsat speciální metody a přístupy využívané pedagogy při její výuce. Vytýčených cílů bylo v práci dosaženo.
This diploma thesis focuses on motor skills of pupils with developmental language disorder in their middle childhood years. Theoretical part describes the characteristics typical for middle childhood pupil in areas of basic abilities and skills, learning process, emotional development, and socialization. Next chapter of the theoretical part concerns the motor skills of person and define movement skills of pupils with developmental language disorder. In last chapter the diagnosis of developmental language disorder is presented defined form several different points such as ethology, classification, diagnosis, therapy and prognosis. Empiric part of the thesis consists of two research methods, first the test of motor skills and second the survey. The test of motor skill is to provide data about movements skills of pupils with developmental language disorder. For this test was used the ability test provided by Sazka Olympijský víceboj. The ability test focuses on several individual parts of motor skills such as force, speed, coordination, dynamics (explosivity) and flexibility. The task of the survey is to accommodate the Physical education for pupils with developmental language disorder and describe special methods and approaches used by pedagogues during their classes. The in thesis defined goals were...
