Vázané a nevázané písmo na I. stupni ZŠ a pedagogických fakultách VŠ: Názor učitelů na obě písma z pohledu zkušeného praktika
Bound and unbound writing on the first grade of elementary school and the pedagogical faculties of universities: Teacher's opinion on the both scripts from the perspective of an experienced practitioner
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/180458Identifiers
Study Information System: 256677
Collections
- Kvalifikační práce [19346]
Author
Advisor
Referee
Ronková, Jolana
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teacher Training for Primary Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
16. 5. 2023
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
čtenářská gramotnost, leváctví, metody čtení a psaní, písařská gramotnost, písmo, prvopočáteční psaníKeywords (English)
reading literacy, left-handedness, reading and writing methods, writing literacy, handwriting, initial writingAbstrakt/Anotace ROMANOVÁ, Anna. Vázané a nevázané písmo na I. stupni ZŠ a pedagogických fakultách VŠ. Praha, 2023. Diplomová práce. Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova v Praze. Vedoucí práce prof. PaedDr. Radka Wildová, CSc. Práce se zabývá vázaným a nevázaným písmem a jejich procentuálním zastoupením na I. stupni základních škol. Taktéž se zaměřuje na názory učitelů z praxe a jejich zkušenosti během vlastního studia na pedagogických fakultách vysokých škol. V teoretické části vymezuji základní pojmy, zkoumám, jaké jsou cíle přípravy na výuku psaní a samotné výuky psaní, co jí předchází a co by si mělo dítě přinést z docházky do mateřské školy, představuji některé metody výuky psaní v historii i současnosti, vznik a vývoj písma, vznik písma vázaného a nevázaného, vývoj alternativy Comenia Script a několika dalších, znaky písma a jeho hodnocení. Jedna z kapitol se také věnuje psaní leváků. V praktické části pomocí dotazníku zjišťuji názor učitelů 1. stupně základních škol, jejich zkušenosti z praxe, taktéž zjišťuji, jakou metodikou čtení a psaní absolvovali během studií na pedagogických fakultách, ke kterému písmu vedou žáky a zda je učí dovednosti číst a psát vázané písmo v případě, že píší písmem nevázaným. Skrze odpovědi těchto respondentů zjišťuji přibližné procentuální zastoupení vázaného písma...
Bound and unbound writing on the first grade of elementary school and the pedagogical faculties of universities: Teacher's opinion on the both scripts from the perspective of an experienced practitioner The work follows up bound and unbound writing and their percentage representation in the 1st grade of primary schools. It also focuses on the opinions of teachers from practice and their experience during their own studies at pedagogical faculties of universities. In the theoretical part, I define the basic terms. I examine the goals of preparation for teaching writing and the teaching of writing itself and which precedes it, with what a child should bring from attending kindergarten. I present some methods of teaching writing in history and the present, their origin and development of the writing, the creation of bound and unbound writing, the development of the alternative Comenia Script and several others, the characters of the writing and its evaluation. One of the chapters is also devoted to left-handed writing. In the practical part, using a questionnaire, I find out the opinion of primary school teachers and their practical experience. I also find out what reading and writing methodology they graduate through during their studies at the faculties of education, which script they teach the...