Možnost využití logopedické aplikace v rámci logopedické prevence
Possibility of using a speech therapy application as part of speech therapy prevention
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/180436Identifikátory
SIS: 253911
Kolekce
- Kvalifikační práce [20518]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Komorná, Marie
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Logopedie
Katedra / ústav / klinika
Katedra speciální pedagogiky
Datum obhajoby
16. 5. 2023
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Logopedická prevence, logopedická aplikace, rozvoj percepce, rozvoj dílčích funkcí, optické vnímání, sluchové vnímání, serialita, oromotorikaKlíčová slova (anglicky)
Logopedic prevention, logopedic application, development of perception, development of partial functions, optical perception, auditory perception, seriality, oral motor skillsDiplomová práce zkoumá využitelnost logopedické aplikace pro děti předškolního věku při logopedické prevenci. Zaměřuje se na nejčastější deficity v oblastech optického a auditivního vnímání a seriality. Sleduje pokrok, nejčastější chyby a oblasti, které jsou u dětí dobře rozvinuté. Zkoumá možnosti zapojení používání aplikace v běžné praxi během logopedické prevence v mateřské škole u dětí předškolního věku. Pro účely výzkumu byla zvolena metoda kvalitativní, prováděna metodou analýzy a interpretace dat z výsledků testování osmi dětí z mateřské školy ve věku od čtyř do sedmi let. Pro ucelení problematiky byl proveden strukturovaný rozhovor s logopedickou asistentkou, která v mateřské škole působí. Bylo zjištěno, že vzniklou logopedickou aplikaci je možné využívat jak při individuální logopedické prevenci, tak ve skupině. Logopedická asistentka doporučuje aplikaci také na samostatnou práci v domácím prostředí. Dále bylo zjištěno, že nejčastější deficity jsou v oblasti sluchového vnímání, především u sluchové diferenciace slov. Další oblastí s výrazným deficitem je serialita. Děti ve hře rozvíjející serialitu chybovaly z různých důvodů. Některé nechápaly zadání, některé měly tendenci řadit obrázky obráceně zprava do leva. Nejčastější chyby ve zrakovém vnímání byly chyby především ve vyšších úrovních u...
The diploma thesis examines the usability of the speech therapy application for children of preschool age in speech therapy prevention. It focuses on the most common deficits in the areas of optical and auditory perception and seriality. It tracks progress, the most common mistakes and areas that are well developed in children. It investigates the possibilities of using the application in common practice during speech therapy prevention in kindergarten for children of preschool age. For the purposes of the research, was chosen a qualitative method, carried out by the method of analysis and interpretation of data from the results of testing eight children from kindergarten aged 4 to 7 years. In order to complete the issue, a structured interview was conducted with a speech therapy assistant who works in a kindergarten. It was found that the created logopedic application can be used both for individual logopedic prevention and in a group. The speech therapy assistant also recommends the application for independent work in the home environment. Furthermore, it was found that the most frequent deficits are in the area of auditory perception, especially the auditory differentiation of words. Another area with a significant deficit is seriality. Children made mistakes in this game for various reasons,...
