Rozvoj porozumění obsahu pravoúhelníku a trojúhelníku
Development of understanding the area of rectangle and triangle
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/180419Identifiers
Study Information System: 256966
Collections
- Kvalifikační práce [19345]
Author
Advisor
Referee
Zamboj, Michal
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Information and Communication Technologies - Mathematics
Department
Information is unavailable
Date of defense
16. 5. 2023
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
obsah pravoúhelníku, obsah trojúhelníku, formální poznatky, reedukace, hypotetická učební trajektorieKeywords (English)
area of a rectangle, area of a triangle, mechanical knowledge, reeducation, hypothetical learning trajectoryTato diplomová práce se zaměřuje na rozvoj porozumění pojmu obsahu pravoúhelníku a trojúhelníku formou výukového experimentu u žáků šestého ročníku základní školy. Před zahájením experimentu byly stanoveny předpoklady výskytu formálních poznatků a následně byl proveden diagnostický test, který měl tyto formální poznatky žáků odhalit. V testu se vyskytly typové úlohy, které se objevují běžně v učebnicích či pracovních sešitech. Do testu také byly zahrnuty úlohy zaměřené na práci se čtvercovou sítí. Výukový experiment byl koncipován dle pojmotvorného procesu míry v geometrii a hypotetické učební trajektorie. Úlohy, které byly ve výuce použity, byly v průběhu upravovány či doplňovány dle nastalých situací ve třídě. Výukový experiment byl rozdělen na dvě části. První část se týkala porozumění pojmu obsahu pravoúhelníku. Druhá část byla zaměřena na porozumění pojmu obsahu trojúhelníku. Obě části na sebe navazovaly. Cílem experimentu bylo reedukovat případné formální poznatky žáků, dovést žáky ke konceptuálnímu porozumění obsahu pravoúhelníku a trojúhelníku. Na závěr experimentu byl opět proveden test, který ověřil, zda k porozumění došlo, a zda byly formální poznatky zživotněny. Závěrečný test obsahoval podobné úlohy jako test diagnostický. Přidány byly úlohy zaměřené na porovnávání útvarů a na výpočet...
This thesis focuses on developing an understanding of the concept of the area of a rectangle and a triangle in the form of a pedagogical experiment for sixth-grade primary school pupils. Before the experiment, a diagnostic test was conducted to reveal the mechanical knowledge of the students. The tasks in the test were based on the same typology of exercises that can be found in regular student's books and exercise books used for Mathematics teaching and one of the exercises worked with the notion of a square grid. The exercises used within the actual teaching were transformed in order to match the current situation in the classroom. The experiment was subdivided into two parts that followed each other - understanding the notion of a rectangle and understanding the notion of a triangle. The pedagogical experiment was conceived according to the conceptual process of measure in geometry and a hypothetical learning trajectory. The experiment aimed to reeducate the pupils' possible mechanical knowledge, to lead the pupils to a conceptual understanding of the area of rectangles and triangles. At the end of the experiment, a test was again administered to check whether understanding had occurred and whether mechanical knowledge had been removed. The final test shared the same typology of exercises as the...