Práce s příběhem na téma jinakosti žáků s odlišným mateřským jazykem
Otherness of Pupils from Migrant Backgrounds as a Topic for Story-Based Teaching
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/180380Identifiers
Study Information System: 258073
Collections
- Kvalifikační práce [19346]
Author
Advisor
Referee
Komberec, Filip
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teacher Training for Primary Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
15. 5. 2023
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
jinakost, žák s odlišným mateřským jazykem, integrace, inkluze, primární vzdělávání, literatura pro děti, práce s příběhemKeywords (English)
otherness, pupil from migrant background, integration, inclusion, primary education, literature for children, story-based teachingDiplomová práce se zabývá zprostředkováním tématu jinakosti žáků s odlišným mateřským jazykem žákům mladšího školního věku, konkrétně prostřednictvím práce s příběhem za využití metod RWCT. V rámci akčního výzkumu byly vytvořeny a realizovány čtenářské lekce, které měly za cíl seznámit s různými aspekty situací žáků s odlišným mateřským jazykem. Tato edukace třídního kolektivu pomáhá s pochopením situace těchto žáků a jejich celkovým přijetím. Lekce byly podrobeny analýze důkazů o učení, pedagogické reflexi a dvě z nich rovněž ověřil jiný pedagog. V rámci praktické části práce byla dále zmapována literatura pro děti, rešerše na dané téma je součástí výsledků práce. Čtenářské lekce byly vytvořeny na základě těchto čtyř titulů: Kiko a tajemství papírového motýla, Maja a Kim, Jednou budeš Arab a Erik. Ve výzkumu byly využity tyto metody sběru dat: nestrukturované pozorování, tematická analýza, polostrukturovaný rozhovor a obsahová analýza výstupů lekcí. Výzkum byl realizován na základní škole ve dvou třídách, 4. ročníku o 22 žácích (Třída 1) a 5. ročníku o 21 žácích (Třída 2). Ukázalo se, že připravené lekce splnily své cíle, přesto jsou v pedagogických reflexích uvedeny některé návrhy na jejich úpravu. Výsledky potvrdily, že práce s příběhem je pro daný účel vhodná. Čtenářské lekce podpořily...
This thesis examines the topic of teaching the theme of otherness of pupils from migrant backgrounds to younger school-aged children, specifically through narrative engagement utilizing the Reading and Writing for Critical Thinking methods. Within the framework of action research, reading lessons were designed and executed to explore various facets of the situations faced by pupils from migrant backgrounds. This educational intervention is meant to facilitate comprehension of these pupils' circumstances and foster the overall acceptance of them. An analysis of the outcomes for each lesson is presented, also the outcomes were evaluated in terms of pedagogical reflection. Moreover, two of them were evaluated by another teacher. Topic relevant literature for children was thoroughly examined and incorporated into the research findings. The reading lessons were based on the following four titles: Kiko and the Secret of the Paper Butterfly, Maja and Kim, The Arab of the Future and Eric. The following methods were employed: unstructured observation, thematic analysis, semi-structured interviews, and content analysis of the lesson outcomes. The research took place in a primary school in two classrooms: 4th grade, comprising of 22 pupils (Class 1); 5th grade, comprising of 21 pupils (Class 2). The lessons...