Příčiny nedokončení středoškolského studia žákyň se sociálním znevýhodněním
Causes Of unfinished secondary school studies of socialy disadvantaged female students
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/180371Identifiers
Study Information System: 250663
Collections
- Kvalifikační práce [19358]
Author
Advisor
Referee
Hájková, Vanda
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Czech Language - Special Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
15. 5. 2023
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
žákyně se sociálním znevýhodněním, střední škola, sociální vyloučení, podpůrná opatření, studijní neúspěšnostKeywords (English)
socially disadvantaged pupils, secondary school, social exclusion, support measures, academic failureTématem předkládané diplomové práce jsou příčiny nedokončení středoškolského studia žákyň se sociálním znevýhodněním. Důraz je kladen na zmapování příčin ze třech zásadních oblastí, které se podílejí na předčasném odchodu žákyň se sociálním znevýhodněním, a to konkrétně škola, rodina a trávení volného času. Diplomová práce je koncipovaná do pěti základních kapitol, ze kterých jsou první dvě kapitoly teoretické, následujícím kapitolám je věnována empirická část. První kapitola se věnuje střednímu vzdělávání a vybraným specifikám dospívání. V této kapitole je popsáno období dospívání, střední vzdělávání a následně studijní neúspěšnost. Druhá kapitola je věnována specifikám vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním, zaměřuje se na příčiny a problémové oblasti sociálního vyloučení a na systémovou podporu žáků se sociálním znevýhodněním. Empirická část práce je provedena formou kvalitativního výzkumného šetření a je rozdělena do třech hlavních kapitol. Hlavním cílem diplomové práce je zjistit příčiny nedokončení středoškolského vzdělání žákyň se sociálním znevýhodněním. Na základě hlavního cíle byly vytyčeny dílčí cíle a výzkumné otázky. Metodou získání dat byl zvolen strukturovaný rozhovor s otevřenými otázkami a výzkumný vzorek tvoří vybraní zaměstnanci běžné střední školy, pracovníci v neziskových...
The topic of this thesis is the causes of non-completion of secondary school studies of socially disadvantaged students. The focus is on mapping the causes of three major areas that contribute to the dropout of female students with social disadvantages, namely school, family and leisure time. The thesis is devided in five main chapters, of which the first two chapters are theoretical, while the following chapters are devoted to the empirical part. The first chapter focuses on secondary education and selected specifics of adolescence. This chapter describes the adolescence period, secondary education and subsequently academic failure. The second chapter is devoted to the specificities of education of pupils with social disadvantages, focusing on the causes and problem areas of social exclusion and on systemic support for pupils with social disadvantages. The main aim of the thesis is to find out the reasons for the non- completion of secondary education of girls with social disadvantages. Based on the main objective, sub-objectives and research questions were set. The empirical part of the thesis is conducted in the form of a qualitative research investigation and is divided into three main chapters. Structured interview with open-ended questions was chosen as the method of data collection and the...