Možnosti biblioterapie v rozvoji komunikačních dovedností dětí mladšího školního věku se symptomatickou poruchou řeči
Possibilities of bibliotherapy in the development of communication shlls ofyoung school-age children with ssnnptomatic speech disorder
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/180368Identifikátory
SIS: 240058
Kolekce
- Kvalifikační práce [18628]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Šumníková, Pavlína
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy speciální pedagogika - výchova ke zdraví
Katedra / ústav / klinika
Katedra speciální pedagogiky
Datum obhajoby
15. 5. 2023
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Dobře
Klíčová slova (česky)
mladší školní věk, narušená komunikační schopnost, symptomatická porucha řeči, biblioterapie, biblioterapeutický program, akční výzkumKlíčová slova (anglicky)
younger school-age, impaired communication skills, symptomatic speech disorder, bibliotherapy, bibliotherapy program, action researchDiplomová práce Možnosti biblioterapie v rozvoji komunikačních dovedností dětí mladšího školního věku se symptomatickou poruchou řeči se zabývá otázkou, zda lze využít biblioterapii v edukačním procesu jako jednu z metod sloužící k rozvoji komunikačních dovedností. Práce je rozdělena na část teoretickou a praktickou. Teoretická část je zaměřena na charakteristiku mladšího školního věku a jazykový vývoj v tomto období, aby mohla být lépe pochopena problematika symptomatických poruch řeči. Jsou zde popsány možné odchylky v řečovém vývoji, který vede právě k tomuto narušení komunikační schopnosti. Práce popisuje stručnou charakteristiku symptomatické poruchy řeči u dětí s mentálním postižením, s mozkovou obrnou, se sluchovým postižením a u dětí s ADHD. V neposlední řadě jsou zde uvedena konkrétní doporučení vhodná při komunikaci s žáky s narušenou komunikační schopností. Dále jsou v teoretické části shrnuty poznatky z oblasti biblioterapie a jejich možné využití u dětí mladšího školního věku. Praktická část má za cíl navrhnout odpovídající biblioterapeutický program, který může být aplikován v hodinách českého jazyka a bude rozvíjet komunikační dovedností dětí v oblasti aktivní a pasivní slovní zásoby, porozumění a schopnosti vyjadřování. Prostřednictvím akčního výzkumu je pak ověřována jeho...
The thesis The Possibilities of Bibliotherapy in the Development of Communication Skills of Young School-Age Children with Symptomatic Speech Disorder deals with the question whether bibliotherapy can be used in the educational process as one of the methods for developing communication skills. The work is divided into theoretical and practical parts. The theoretical one focuses on the characteristics of the younger school age and language development in this period in order to better understand the issue of symptomatic speech disorders. Possible deviations in language development which lead to this impairment of communication ability are explained. The paper also describes brief characteristics of symptomatic speech disorders in children with intellectual disabilities, cerebral palsy, hearing impairment and ADHD. Finally, specific recommendations appropriate when communicating with students suffering from communication disorders are provided. Furthermore, the theoretical part summarizes the findings in the field of bibliotherapy and its possible use with younger school-age children. The practical part aims at proposing an appropriate bibliotherapy programme that can be applied in Czech language classes and will develop children's communication skills in the area of active and passive vocabulary,...