Vedení žáků 1. stupně ZŠ k divácké gramotnosti
Leadership of first grade students to viewer literacy
diploma thesis (DEFENDED)
![Document thumbnail](/bitstream/handle/20.500.11956/179822/thumbnail.png?sequence=8&isAllowed=y)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/179822Identifiers
Study Information System: 237988
Collections
- Kvalifikační práce [19159]
Author
Advisor
Referee
Ferklová, Alžběta
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teacher Training for Primary Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
11. 1. 2023
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
divadlo pro děti, divácká gramotnost, základní škola, návštěva divadla, postoj učitele, reflexeKeywords (English)
Theater for kids, Viewer literacy, Elementary school, Theater visit, Teachers attitude, ReflectionTeoretická část se věnuje divadlu pro děti, co se jeho návštěvami děti učí, jaké jsou možnosti návštěv divadel, jejich výběr a jaké metody z dramatické výchovy lze využít při reflexi divadelních představení. Práce je také zaměřena na zařazení návštěv divadla v Rámcovém vzdělávacím programu a možnosti vzdělávání učitelů v této oblasti. Praktická část diplomové práce probíhá formou průzkumu mezi učiteli různých škol a věkových kategorií, kdy bude zkoumáno, jak učitelé s žáky reflektují jednotlivá divadelní představení a zda je to pro žáky efektivní a pomáhá to k jejich rozvoji divácké gramotnosti. Výzkum se snaží zjistit, jak učitelé s dětmi v rámci reflexe pracují a zda mají zájem tuto jejich práci obohatit o další metody.
The diploma thesis is devoted to the leadership of first-grade students to viewer literacy. The theoretical part is devoted to children's theatre, what children learn through its visits, the possibilities of visiting theatres, their selection, and what methods of drama education can be used to reflect on theatre performances. The work is focused on the inclusion of theatre visits to educational programs and education possibilities in this area for teachers. The practical part of the diploma thesis takes place in a survey among teachers of different schools and ages, which will examine how teachers and pupils reflect on individual performances and whether it is effective for pupils and helps develop viewer literacy. The research seeks to find out how teachers work with children in reflection and whether they are interested in enriching their work with other methods.