Využití loutky při seznamování nového kolektivu žáků
The use of a puppet when introducing a new group of pupils
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/179821Identifiers
Study Information System: 254198
Collections
- Kvalifikační práce [19160]
Author
Advisor
Referee
Hanyš Holemá, Irena
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teacher Training for Primary Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
11. 1. 2023
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
Loutka, výuka, nový kolektiv žáků, seznamování, druhy loutek, první stupeň základní školyKeywords (English)
Puppet, teaching, new group of pupils, introducing, types of puppets, primary schoolTématem práce je využití loutek při seznamování nového kolektivu žáků na 1. stupni základní školy. Diplomová práce se v teoretické části zabývá funkcí a potenciálem loutky při jejím využití v hodinách na prvním stupni základní školy, rozebírá jednotlivé druhy loutek, zaměřuje se také na loutkoherce - jaký by měl být, co by měl umět a ovládat. Dále se zabývá mizanscénou a vše, co k ní patří, navíc se celá jedna kapitola věnuje smyslům loutky. Praktická část byla provedena akčním výzkumem v malotřídní škole (1. a 2. ročník) a zabývá se dvěma výukovými bloky - jeden bez použití loutky a druhý s jejím použitím. Výsledky ukazují, že žáci se díky loutce dokáží více upnout k hodině, více si ji užijí, a především mezi sebou lépe komunikovat a více se seznámit. Dále je k diplomové práci připojené kvantitativní výzkumné šetření formou strukturovaného dotazníku, který zjišťoval využití loutky ve třídě a postoje učitelů k loutkám obecně.
The title of the diploma thesis is the use of a puppet in introducing a new group of pupils in the first grade of elementary school. The diploma thesis deals in the theoretical part with the function and potential of the puppet in its use in primary school classes, analyzes the various types of puppets, also focuses on puppeteers - what they should be, what they should know and control. He also deals with mise-en-scène and everything that belongs to it, in addition, a whole chapter deals with the senses of the puppet. The practical part was carried out through action research in a small-class school (1st and 2nd grade) and deals with two teaching blocks - one without the use of a puppet and the other with its use. The results show that thanks to the puppet, the pupils are able to focus more on the lesson, enjoy it more and, above all, communicate better with each other and get to know each other better. Furthermore, the thesis is accompanied by a quantitative research in the form of a structured questionnaire, which investigated the use of puppets in the classroom and teachers' attitudes towards puppets in general.