Práce učitelů s e- zdroji: komparace prezenční a distanční výuky
Teachers' work with e-resources: a comparison of face-to-face and distance teaching
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/179820Identifiers
Study Information System: 235209
Collections
- Kvalifikační práce [19160]
Author
Advisor
Referee
Krátká, Jana
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teacher Training for Primary Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
11. 1. 2023
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
učitel 1. stupně ZŠ, výukové zdroje, učebnice, e- zdroje, prezenční výuka, distanční výukaKeywords (English)
primary school teacher, teaching resources, textbooks, e- sources, distance teaching, face-to-face teachingTato diplomová práce zkoumá přístupy dvou učitelek k elektronickým výukovým zdrojům. Téma je potřeba zkoumat hlavně z důvodu možného přesunutí prezenčního vzdělávání opět do distanční formy, a proto je nutné vědět, jak učitelé pracují a využívají elektronické materiály při přípravě na výuku a v samotné výuce. Cílem práce je tedy přístupy dvou výše zmíněných učitelek porovnat a zjistit, jakým způsobem využívají e-zdroje při prezenční a distanční výuce a jak se používání e-zdrojů při obou formách výuky liší, nebo je naopak podobné. Jedná se o kvalitativní výzkum, při kterém badatelka volí dvě metody - rozhovor a pozorování. Práce obsahuje teoretickou a praktickou část. V části teoretické se autorka práce věnuje vymezení pojmů učitel, výukové zdroje, ICT a elektronické výukové zdroje. Všechny tyto vyjmenované termíny souvisí s empirickou částí. V ní badatelka porovnává přístupy dvou učitelek na prvním stupni základní školy k elektronickým výukovým zdrojům pomocí sedmi identifikovaných kategorií. V diskuzní části je porovnáno nejen používání e-zdrojů v rámci prezenční a distanční výuky, ale také přístupy obou učitelek k e-zdrojům. V závěru práce zjišťujeme, že i přes rozdílné osobnosti, věk a místo působení učitelek jsou způsoby práce s e- zdroji podobné při obou formách výuky. KLÍČOVÁ SLOVA učitel 1....
This diploma thesis explores two teachers' approaches to electronic learning resources. The topic is in the current context relevant more than ever, especially when the eventuality of face- to-face education again shifting back to distance learning remains possible. Therefore, it is necessary to know how teachers work with and use electronic materials in preparation for classes and directly when teaching. The main aim of this work is to find out how have the two selected teachers used e-resources in face-to-face and distance learning and to compare their approaches in order to identify differences and similarities in their attitudes. This thesis is qualitative research in which the researcher chooses two methods - interview and observation. Apart from that, it contains theoretical and empirical part. In the former, the author defines the terms teacher, teaching resources, ICT, and e-learning resources. All these listed terms relate to the empirical part where the particular approaches of both teachers are explored with the help of seven identified categories. In the discussion, the use of electronic teaching resources in face-to-face and distance learning as well as approaches of both teachers are compared. The paper concludes by finding out that despite the differences in personalities, age and...