Kánon velkých Čechů v učebnicích dějepisu od roku 1918 a způsoby formování historického vědomí mládeže v současnosti
A canon of the great Czechs in history books from 1918 and ways of shaping the historical consciousness of youth in the present
rigorózní práce (UZNÁNO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/179628Identifikátory
SIS: 254934
Kolekce
- Kvalifikační práce [19116]
Autor
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy - dějepis
Katedra / ústav / klinika
Katedra dějin a didaktiky dějepisu
Datum obhajoby
1. 2. 2023
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Uznáno
Klíčová slova (česky)
panteon historických osobnosti, historické vědomi, kolektivni paměť,učební text, analýza učebnic, narativ, empirický smíšený výzkum, dotazníkové šetření,hloubkový rozhovor, ohnisková skupinaKlíčová slova (anglicky)
pantheon of historical figures, historical consciousness, collective memory,textbook analysis, narration, empirical mixed research, questionnaire investigation, in-depthinterview, focus groups(čj) Dizertační práce se zaměřuje na panteon historických osobností v dějepisných učebnicích základních a středních škol v uplynulých sto letech a v současné školní výuce dějepisu. Teoretická část práce se zabývá termíny, se kterými je těsně spjata část výzkumná. Jde primárně o pojmy jako je historické vědomí, kolektivní paměť či narativ, dále jsou zmiňovány přístupy k analýze učebních textů, učebnice dějepisu a jejich obsahová analýza. Stručně uvedena je i role učitele v procesu formování historického vědomí. Český panteon osobností a zdůvodnění základního výběru je předmětem navazující kapitoly. Stěžejní část dizertační práce představuje vlastní výzkumná činnost, jejíž první část je zastoupena obsahovou analýzou dějepisných učebnic. Přesněji formulováno kapitol vztahujících se ke zkoumaným osobnostem českého panteonu. Další fázi výzkumu představuje již aplikace smíšeného empirického výzkumu. Tato metodologie je zastoupena online dotazníkovým šetřením mezi učiteli dějepisu základních a středních škol napříč Českou republikou. Dále jsme využili metodu hloubkových rozhovorů s vyučujícími a ohniskových skupin s vysokoškolskými studenty.
(en) The thesis focuses on the pantheon of historical figures in the history books of primary and secondary schools over the past century and in contemporary school history teaching. The theoretical part of the páper deals with terms with which the research part is dosely linked.These are primarily concepts such as historical consciousness, collective memory or narratives, and approaches to the analysis of textbooks, history books and their content analysis are also mentioned. The role of the teacher in the process of shaping historical consciousness is also briefly stated. The Czech pantheon of personalities and the rationale for the baseline selection is the subject of a follow-up chapter. The core part of the dissertation is its own research activity, the first part of which is represented by a content analysis of history textbooks. More precisely formulated chapters relating to the figures of the Czech pantheon examined. The next stage of research is already the application of mixed empirical research. This methodology is represented by an online questionnaire survey among primary and secondary school history teachers across the Czech Republic. We also used the method of in-depth interviews with tutors and focus groups with university students.