Estetické normy ve výuce výtvarné výchovy
Aesthetic standards in art education
dissertation thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/17895Collections
- Kvalifikační práce [14440]
Author
Advisor
Referee
Janík, Tomáš
Hazuková, Helena
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Art Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
12. 9. 2008
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Pass
Keywords
Keywords not foundAutor v disertační práci zkoumá uplatnění estetických norem ve výuce výtvarné výchovy z výkladové pozice strukturalismu (s důrazem na českou strukturalistickou školu). Zkoumání má charakter kvalitativního výzkumu zaměřeného na didaktickou analýzu procesů výuky. Cílem zkoumání je zjistit míru vlivu estetických norem na vzdělávací proces ve výtvarné výchově, prozkoumat způsoby zacházení s estetickými normami ve výuce ze strany učitelů, a také ověřit nebo nově vypracovat základní pojmový aparát, kterým lze problematiku estetických norem ve výtvarné výchově věcně uchopit. Východiskem zkoumání jsou záznamy běžných vyučovacích jednotek (zápis z pozorování výuky, videozáznam). Autor ve výzkumu používá metodu konceptové analýzy - metodologický prostředek pro didaktickou reflexi a evaluaci výuky založené na tvořivých úlohách a činnostním přístupu. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
In this thesis paper, application of aesthetic norms in visual art education has been studied from the explanatory point of view of structuralism (with an emphasis on Czech Structuralism). The study has been carried out as a qualitative research focused on didactic analysis of teaching processes. The aim has been to find out the extent of impact aesthetic norms may have on visual art education teaching process; to examine ways of handling aesthetic norms by teachers during the lessons; as well as to verify or newly develop a fundamental conceptual apparatus enabling to handle the aesthetic norms issue within visual art education lessons in a material way. The study is grounded in records of standard teaching units (written records of lesson observations; videotaping). In his study, the author applies the concept analysis method - a methodological means for didactic reflection and evaluation of teaching based on creative tasks and activity approach. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)