Raci jako modelový taxon ve výuce na základní a střední škole
Crayfish as a Model Taxon in Primary and Secondary School
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/178914Identifiers
Study Information System: 253901
Collections
- Kvalifikační práce [19159]
Author
Advisor
Referee
Andreska, Jan
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Biology, Geology and Environmental Studies Oriented at Education - Chemistry Oriented at Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
19. 1. 2023
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
raci, charakteristika, školní výukaKeywords (English)
crayfish, model taxon, school educationTato práce podává rešerši tématu raků s cílem být pomůckou učitelům, kteří by se rozhodli téma raků hlouběji prozkoumat se žáky. Teoretická část práce pojednává na úvod o racích z pohledu historicko-kulturního a zároveň jako o významné potravině člověka. V dalších kapitolách je popisována základní systematika a globální výskyt raků, popis vnější a vnitřní stavby račího těla s ohledem na využitelnost ve výuce. Dále je podrobně představeno šest druhů raků žijících na území ČR, kromě původních druhů ještě rak signální, rak pruhovaný a rak mramorovaný. Pozornost je věnována postavení raků v potravních sítích a dále mnoha faktorům, které populace našich původních raků v nějaké míře ohrožují - jde o antropogenní zásahy do toku, kompetici s invazními druhy (přenašeči račího moru), další parazity a patogeny a možný vliv sucha a klimatických změn. Poslední kapitola teoretické části rozebírá různé postoje k ochraně, repatriaci původních druhů a zároveň opatření mající zamezit šíření druhů invazních, včetně jejich likvidace. V prakticky zaměřené části byla provedena obsahová analýza učebnic přírodopisu se zaměřením na to, jak téma raků pojednávají, zda podávají i informace o invazních druzích a jakou formou. Dále jsem se pokusila vytipovat výstupy a průřezová témata v rámci RVP ZV pro druhý stupeň, kde by...
This thesis brings a review of the crayfish topic. It aims to be useful for teachers who decide to explore the topic deeper with the class. The theoretical part stars with crayfish seen from the historical and cultural point of view and crayfish as an important source of food for humans. In the following chapters, systematics and global distribution of crayfish is disscused as well as their morphology and anatomy with the aim to highlight facts, that can be used in lessons. After that, six species living in the Czech republic are introduces, all the native species and signal crayfish, spiny-cheek crayfish and marbled crayfish. Than we focus on the position of crayfish in food webs and also on all factors that threaten the populatons of native species: influencing and regulating the riverbeds, competition with invasive species (vectors of crayfish plague), other parasites and pathogenes and also the influence of drought and the climate changes. The last chapter of the theoretical part discusses the different approaches to crayfish protection, repatriation of the native species, but also the approaches which aim to limit the spreading of invasive species including their elimination. In the research part, the content of various biology textbooks was analysed. The aim was to find out how these...