Názory žáků základních škol a gymnázií na využívané metody a formy výuky v hodinách přírodopisu
Pupils' Opinions on Using Teaching Methods and Forms of Teaching in Science Lessons
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/178886Identifikátory
SIS: 245514
Kolekce
- Kvalifikační práce [20518]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Nejedlý, Adam
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy - biologie
Katedra / ústav / klinika
Katedra biologie a environmentálních studií
Datum obhajoby
19. 1. 2023
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
vyučování učitelů, učení žáků, učební styly a strategie, výukové metody, formy výukyKlíčová slova (anglicky)
teacher teaching, pupils learning, learning styles and strategies, teaching methods, forms of teachingTeoretická část diplomové práce zahrnuje představení pojmů, mezi které patří vyučování učitelů, typologie učitelů a transmisivní a konstruktivistické pojetí výuky. Dále je zde popsáno učení žáků, typologie žáků a jejich učební styly a strategie. Další úsek teoretické části je věnován výukovým metodám a formám výuky. Je zde popsána historie výukových metod a forem a jejich jednotlivé klasifikace. Součástí diplomové práce jsou také příklady vybraných výukových metod (výklad, diskuse, didaktické hry, projektová výuka, metody kritického myšlení a brainstorming) společně se základním popisem a zhodnocením kladů a záporů při využití ve výuce. V praktické části je představen výzkum realizovaný formou dotazníkového šetření, kterého se zúčastnilo celkem 270 respondentů ze základních škol a gymnázií z celkem 9 krajů. Výsledky jsou zpracovány do grafů a tabulek s popisky a vyhodnoceny pomocí Welchova t - testu, Mann - Whitneyho statistického testu a testu o dvou relativních četnostech. V dotazníku jsou otázky vztahující se k četnostem využívání jednotlivých metod a forem výuky a ke zjištění názorů žáků na jednotlivé metody a formy z několika hledisek. Výsledky ukázaly, že ve většině škol stále převažuje frontální hromadná výuka nad jinými formami. I když tato forma výuky je pro žáky nezábavná, dle jejich...
The theoretical part of the thesis includes an introduction to concepts such as teacher learning, teacher typologies, and the transmissive and constructivist conceptions of teaching. It also describes pupil learning, pupil typologies and their learning styles and strategies. The next part of the theoretical section is concerned with teaching methods and forms of teaching. The history of teaching methods and forms and their different classifications are described. Examples of selected teaching methods (explanation, discussion, didactic games, project-based learning, critical thinking methods and brainstorming) are also included along with a basic description and evaluation of the positives and negatives of using them in teaching. In the practical part, the research is presented in the form of a questionnaire survey, in which a total of 270 respondents from primary schools and grammar schools from 9 regions participated. The results are processed into graphs and tables with labels and evaluated using Welch's t - test, Mann - Whitney statistical test and two relative frequencies test. The questionnaire includes questions related to the frequency of use of different methods and forms of teaching and to determine the pupils' opinions about each method and form from several aspects. The results showed...
