Virtuální svět ve vzdělávání
Virtual world in education
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/178814Identifikátory
SIS: 228788
Kolekce
- Kvalifikační práce [20518]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Novák, Jaroslav
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy - informační a komunikační technologie
Katedra / ústav / klinika
Katedra informačních technologií a technické výchovy
Datum obhajoby
17. 1. 2023
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Minecraft Education Edition, virtuální svět, algoritmické myšlení, programování, výuka na základní škole, obor InformatikaKlíčová slova (anglicky)
Minecraft Education Edition, virtual world, algorithmic thinking, programming, teaching at primary school, Information technologyDiplomová práce se zabývá problematikou rozvoje informatického a algoritmického myšlení s využitím virtuálních světů, a to především v prostředí známé počítačové hry Minecraft. Cílem práce je analyzovat virtuální světy jako prostředek pro rozvoj algoritmického myšlení u žáků druhého stupně základní školy, zmapovat dostupná řešení a ve vybraném prostředí vytvořit ucelenou sadu praktických úkolů a následně realizovat výzkumné šetření ověřující vybrané řešení v edukační realitě. Teoretická část práce se ve svém úvodu zaměřuje na vymezení termínů, které s danou problematikou přímo souvisí. Následně je v práci provedena analýza a zmapování dostupných nástrojů vhodných k rozvoji algoritmického myšlení ve školním prostředí. Hlavní přínos této práce spočívá v prakticky zaměřené části, která obsahuje vytvořenou a v praxi ověřenou sbírku algoritmických úloh, jež by měly sloužit jako námět vyučujícím v předmětu informatika. Úkoly jsou ve formě metodických materiálů určených pro blokové programování ve speciální verzi počítačové hry Minecraft pro školy a vzdělávací instituce. Na základě všech získaných poznatků je výsledkem práce zhodnocení využitelnosti virtuálních světů jako prostředku pro rozvoj algoritmického myšlení u žáků druhého stupně základní školy.
The thesis deals with the development of computer and algorithmic thinking using virtual worlds, especially in the environment of the well-known computer game Minecraft. The aim of the thesis is to analyze virtual worlds as a way to develop algorithmic thinking in second grade primary school students, to map available solutions and to create a comprehensive set of practical tasks in a selected environment and then to conduct a research investigation verifying the selected solutions in the educational reality. The theoretical part of the thesis, in its introduction, focuses on the definition of terms directly related to the issue. Subsequently, the thesis analyses and maps the available tools suitable for the development of algorithmic thinking in the school environment. The main contribution of this thesis lies in the practically oriented part, which contains a collection of algorithmic problems created and tested in practice. This should serve as a theme for teachers in the subject of computer sciences. The tasks are in the form of methodological materials for block programming in a special version of the computer game Minecraft for schools and educational institutions. On the basis of all the obtained knowledge, the result of the work is the evaluation of the usefulness of virtual worlds as a...
