Sochy z období 70.-80. let 20. století ve veřejném prostoru sídliště Prosek a jejich současná podoba. Reflexe vybraných děl v rámci výuky výtvarné výchovy na ZŠ.
Sculptures from the period 70s-80s years of the 20th century in the public space of the Prosek housing estate and their current form. Reflections on selected works within the teaching of art education at primary schools.
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/178813Identifiers
Study Information System: 245363
Collections
- Kvalifikační práce [19350]
Author
Advisor
Referee
Daniel, Ladislav
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teacher Training for Primary Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
11. 1. 2023
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
oficiální sochařství 70.-80. let 20. stol, veřejný prostor, výtvarná výchova na prvním stupni ZŠ, vztah k místu, reflexe výtvarného dílaKeywords (English)
official sculpture 70s-80s. 20th century, public space, art education at primary school, relationship to place, reflection of a work of artTématem práce je normalizační umění ve veřejném prostoru. Charakterizuje panelová sídliště jako specifický veřejný prostor a umělecká díla jako nástroje kultivace tohoto prostoru. Hledá příčiny vysokého počtu uměleckých děl z období normalizace ve veřejném prostoru, přibližuje umělecké směry a tendence v československém sochařství od 50. do 80. let., přináší přehled databází, které se specializují na dokumentaci normalizačních plastik. Předkládá přehled plastik na sídlišti Prosek, shrnuje jejich současný stav a charakterizuje je z různých hledisek. Pro didaktickou část vybírá 3 plastiky, které reprezentují různé tendence a styly normalizačního sochařství. Plastiky interpretuje, dává je do kontextu doby a tvorby jejich autorů. Cílem práce je, aby žáci skrze různé činnosti poznávali a vnímali umělecká díla, reflektovali je v dialozích (se spolužáky a vyučujícím) a ve vlastní tvorbě. Díky poznávání a vnímání uměleckých děl ve svém okolí si žáci vytvářejí vztah k umělecké tvorbě a místu, kde žijí.
The theme of the work is normalization art in public space. It characterizes prefab housing as a specific public space and works of art as cultivation tools of this space. It looks for the reasons for the high number of works of art from the normalization period in public space, approximates artistic trends and tendencies in Czechoslovak sculpture from the 1950s to the 1980s, and provides an overview of databases that specialize in the documentation of normalization sculptures. It presents an overview of sculptures on the Prosek quarter, summarizes their current state and characterizes them from various points of view. For the didactic part, he chooses 3 sculptures that represent different tendencies and styles of normalization sculpture. It interprets the sculptures, puts them in the context of the time and the work of their authors. The goal of the work is that students recognize and perceive works of art through various activities, to reflect on them in dialogues (with classmates and the teacher) and in their own creations. Thanks to getting to know and perceiving the works of art in their surroundings, students develop a relationship with artistic creation and the place where they live.