Psychosociální důsledky balbuties u mladých dospělých
Psychosocial consequences of balbuties at young adult age
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/178777Identifikátory
SIS: 249437
Kolekce
- Kvalifikační práce [19148]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Korandová, Zuzana
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Logopedie
Katedra / ústav / klinika
Katedra speciální pedagogiky
Datum obhajoby
16. 1. 2023
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
koktavost, balbuties, mladí dospělí, psychosociální důsledky, narušená komunikační schopnostKlíčová slova (anglicky)
stuttering, young adults, psychosocial consequencies, communication disordersTématem diplomové práce jsou psychosociální důsledky balbuties u mladých dospělých. V rámci teoretické části je v první kapitole vymezena koktavost, konkrétně její definice, stadia (hraniční, incipientní, fixovaná a chronická koktavost), symptomatologie a etiologie. Druhá kapitola se věnuje diagnostice a terapii koktavosti, je rozdělena na podkapitoly diagnostiky a terapie. Třetí kapitola zabývající se koktavostí u mladých dospělých obsahuje podkapitolu o specifikách mladé dospělosti a života s koktavostí v tomto věku. Na teoretickou část navazuje část empirická. Cílem výzkumného šetření bylo zjistit, s jakými psychosociálními důsledky se mladí dospělí balbutici potýkají a jak je možné je minimalizovat. Pro docílení tohoto záměru byla zvolena metoda kvalitativního výzkumu. Veškerá potřebná data byla sesbírána pomocí polostrukturovaných rozhovorů, které proběhly ve dvou fázích - první rozhovory proběhly se samotnými balbutiky a po zakódování získaných dat proběhly rozhovory s odborníky, kteří poskytli své názory na informace od balbutiků. Výsledky výzkumného šetření byly využity pro zodpovězení stanovených výzkumných otázek a taktéž pro vymezení zakotvené teorie.
The topic of the thesis is the psychosocial consequences of stuttering at young adult age. Within the theoretical part, the first chapter defines stuttering, specifically its definition, stages (borderline, incipient, fixed and chronic stuttering), symptomatology and etiology. The second chapter is devoted to the diagnosis and treatment of stuttering, divided into subchapters on diagnosis and therapy. The third chapter, dealing with stuttering in young adults, includes a subchapter on the specifics of young adult age and the life with stuttering in the described age. The theoretical part is followed by an empirical part. The aim of the research investigation was to find out what psychosocial consequences young adult stutterers face and how these can be minimised. To achieve this aim, a qualitative research method was chosen. All the necessary data were collected through semi-structured interviews, which were conducted in two phases - the first interviews were conducted with the stutterers themselves, and after coding the collected data, interviews were conducted with experts who provided their view on the information from the stutterers. The results of the research investigation were used to answer the set research questions and also to define the grounded theory.