Manipulativní techniky v multi-level marketingu
Manipulation techniques in multi-level marketing
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/178756Identifiers
Study Information System: 247049
Collections
- Kvalifikační práce [19347]
Author
Advisor
Referee
Machovcová, Kateřina
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Pedagogy - Health Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
12. 1. 2023
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
komerční kulty, přesvědčování, psychická manipulace, sociální vliv, multi-level marketingKeywords (English)
commercial cults, persuasion, psychological manipulation, social influence, multi-level marketingDiplomová práce se věnuje psychické manipulaci během náboru v multi-level marketingových společnostech. Přesto, že multi-level marketingové společnosti často používají neetické praktiky a představují nejen finanční riziko, počty jejich členů u nás dlouhodobě narůstají. Obzvlášť nebezpečné jsou pro zranitelné skupiny, mezi něž patří matky na rodičovské dovolené, nezaměstnaní a studenti. Téma ovšem zatím není dostatečně prozkoumáno, a chybí tak teoretický základ pro vytvoření metodiky prevence škodlivého působení multi-level marketingu. Cílem práce je popsat, jak probíhá nábor u multi-level marketingových společností, které působí v České republice, včetně konkrétních manipulativních technik, jež při něm využívají. K dosažení cíle byla využita metoda zúčastněného pozorování procesu náboru u tří vybraných multi-level marketingových společností - Amway, Herbalife a Nu Skin. Pozorování bylo doplněno o sběr dokumentů. Výsledky této práce mohou v pedagogické praxi sloužit jako základ pro rozšíření povědomí o problematice psychické manipulace v multi-level marketingu a vytvoření metodiky prevence. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část vymezuje multi-level marketing jako obchodní model, objasňuje jeho souvislost s pojmy přímý prodej, pyramidové schéma a komerční kult, popisuje...
The thesis focuses on psychological manipulation used in recruitment in multi-level marketing companies. Despite the fact that multi-level marketing companies often use unethical practices and pose (not only) a financial risk, the number of their members has been growing steadily in the Czech Republic. They are particularly dangerous to vulnerable groups, including mothers on parental leave, the unemployed and students. However, the topic has not yet been sufficiently researched and thus lacks the theoretical foundation for developing a strategy to prevent the harmful effects of multi-level marketing. The aim of the thesis is to describe the recruitment process of multi-level marketing companies that operate in the Czech Republic, as well as the manipulation techniques they use. In order to meet the aim of the thesis, the participant observation method was used to observe the recruitment process of three selected multi-level marketing companies - Amway, Herbalife and Nu Skin. In addition to the observation, documents provided by the companies were collected. The results presented in this thesis can serve as a basis for educational practice to raise awareness of the issue of psychological manipulation in multi-level marketing companies and to design prevention strategies. The thesis is structured...