Didaktické využití životních příběhů slavných hudebníků a jejich tvorby pro prevenci závislostí na střední škole
Didactic Use of Life Stories of Famous Musicians and Their Oeuvre to Prevent Addictions in High School
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/178733Identifiers
Study Information System: 254242
Collections
- Kvalifikační práce [18637]
Author
Advisor
Referee
Mojžíšová, Jarmila
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools - English Language
Department
Information is unavailable
Date of defense
12. 1. 2023
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
hudba, psychoaktivní látky, závislost, prevence, střední školaKeywords (English)
music, psychoactive substances, addiction, prevention, high schoolDiplomová práce si klade za cíl pomocí aktivit spojených s atraktivním tématem známých osobností hudební scény nechat studentům středních škol nahlédnout na závislost na psychoaktivních látkách jako komplexní problém zasahující do zdravotní, sociální a profesní oblasti, poskytnout jim pohled na dvě tváře této problematiky (zdánlivý přínos na začátku kontra prohlubující se pozdější negativní následky) a vést je k úvaze o rizicích užívání těchto látek převažujících nad mylně očekávanými počátečními benefity. Práce využívá příkladů životních příběhů osobností, které samy zažily závislost na psychoaktivních látkách. Práce konkrétně demonstruje využití těchto životních příběhů na praktických ukázkách didaktických aktivit do hodin předmětů anglický jazyk, německý jazyk, hudební výchova. Dané životní příběhy či některé momenty z nich jsou propojeny s obsahem učiva těchto předmětů, využívají slovních metod (práce s písňovým textem, s úryvkem z knihy, se slovní zásobou v cizím jazyce), metody názorně-demonstrační (práce s obrazem), metody diskusní, skupinovou práci, brainstorming, samostatnou práci žáků. Předpokladem je, že jednotlivé aspekty zmiňovaných životních příběhů spojené se závislostí pomohou studentům osvětlit komplexnost problému závislosti a ilustrovat převažující míru rizik. Míra dosažení cílů...
The diploma thesis aims to give high school students an insight into an addiction to psychoactive substances as a complex problem affecting the health, social and professional areas, by using activities connected with the attractive topic of well-known personalities of the music scene; to provide them with an insight into the two faces of this issue (an illusive benefit at the beginning versus deepening later negative consequences) and lead them to consider the risks of using these substances outweighing the erroneously expected initial benefits. The thesis uses examples of life stories of personalities who themselves experienced addiction to psychoactive substances. The work concretely demonstrates the use of these life stories on practical examples of didactic activities for the following school subjects: English language, German language, and music. The given life stories or some of its moments are connected with the content of the curriculum of these subjects, they use verbal methods (work with song lyrics, a book excerpt, vocabulary in a foreign language), illustrative-demonstration methods (work with images), discussion methods, group/pair work, brainstorming, individual work of pupils. The assumption is that the individual aspects of the mentioned life stories associated with addiction will...