Distanční vzdělávání žáků se SVP z pohledu rodičů a z pohledu pedagogů
Distance education of pupils with Specific Educational needs from the View of Parents and Teachers
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/178691Identifiers
Study Information System: 240697
Collections
- Kvalifikační práce [20514]
Author
Advisor
Referee
Hádková, Kateřina
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Special Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
9. 1. 2023
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
distanční vzdělávání, žák se specifickými vzdělávacími potřebami, základní škola, učitel, rodičKeywords (English)
distance education, pupil with specific educational needs, primary school, teacher, parentDistanční vzdělávání u žáků se specifickými vzdělávacími potřebami z pohledu rodičů a z pohledu pedagogů Distance Education of Pupils with Specific Educational Needs from the View of Parents and Teachers Kateřina Nováková ABSTRAKT: Diplomová práce se zaměřuje na téma distanční výuky, která na českých základních školách probíhala v důsledku pandemie nemoci Covid-19 (II. pololetí školního roku 2019/2020 a školní rok 2020/2021). Speciálně je pak cíleno na specifika distančního vzdělávání u žáků se specifickými vzdělávacími potřebami. Toto téma je zkoumáno pohledem učitelů základních škol a rodičů žáků se specifickými vzdělávacími potřebami. Teoretická východiska práce spočívají ve vymezení systému vzdělávání žáků se SVP v České republice, ve specifikách osobnosti žáků se SVP a v teoretickém systému distančního vzdělávání na základní škole. Výzkumné šetření mezi učiteli a rodiči zastupujícími celkem čtyři základní školy v okrese Liberec pak ukazuje některé praktické aspekty vzdělávání distančním způsobem především u žáků se SVP. KLÍČOVÁ SLOVA: distanční vzdělávání, žák se specifickými vzdělávacími potřebami, základní škola, učitel, rodič
Distanční vzdělávání u žáků se specifickými vzdělávacími potřebami z pohledu rodičů a z pohledu pedagogů Distance Education of Pupils with Specific Educational Needs from the View of Parents and Teachers Kateřina Nováková ABSTRACT: The thesis is focused on the topic of distance education, which is caused by the pandemic of the Covid-19 disease (second half of the 2019/2020 school year and 2020/2021 school year). It is especially aimed on the specifics of distance education for pupils with specific educational needs. This topic is examined from the perspective of elementary school teachers and parents of students with specific educational needs. The theoretical basis of the thesis consists in the description of the system of education of pupils with SEN in the Czech Republic, in the specifics of the personality of pupils with SEN and in the theoretical system of distance education in primary school. A research survey among teachers and parents representing 4 primary schools in the district of Liberec shows some practical aspects of distance education, especially for pupils with SEN. KEY WORDS: distance education, pupil with specific educational needs, primary school, teacher, parent
