Vnímání distanční výuky z pohledu učitelů k žákům se speciálními vzdělávacími potřebami v základním vzdělávání
Perception of distance learning from the perspective of teachers to student with special educational needs in primary education
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/178687Identifikátory
SIS: 246590
Kolekce
- Kvalifikační práce [18712]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Komorná, Marie
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Speciální pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Katedra speciální pedagogiky
Datum obhajoby
9. 1. 2023
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
žák se speciálními vzdělávacími potřebami, distanční výuka, distanční vzdělávání, inkluzivní vzdělávání, základní školaKlíčová slova (anglicky)
pupil with special educational needs, distance teaching, distance learning, inclusive education, elementary schoolCílem diplomové práce a výzkumného projektu je zjistit úskalí a pozitiva distančního vzdělávání ve vztahu k žákům se speciálními vzdělávacími potřebami v rámci škol hlavního vzdělávacího proudu z pohledu učitelů. Práce reaguje na období pandemie COVID-19, kdy bylo školství nuceno zavést celorepublikově distanční vzdělávání. V teoretické části se práce zabývá žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a k nim pojící se legislativou, poradenským systémem a inkluzivním vzděláváním. Dále jsou definovány faktory, které ovlivňují edukační proces žáků se SVP s důrazem na rámcový vzdělávací program základního vzdělávání, podpůrná opatření, asistenta pedagoga a metody a formy práce s těmito žáky. Poslední kapitola se věnuje distančnímu vzdělávání, kde jsou popsány prvky distanční výuky, realizované výzkumy a spolupráce všech aktérů podílejících se na výuce v době pandemie. Empirická část za pomoci kvalitativního šetření s využitím technik analýzy prostudované literatury a polostrukturovaných rozhovorů zjišťuje zkušenosti učitelů s distančním vzděláváním u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. KLÍČOVÁ SLOVA žák se speciálními vzdělávacími potřebami; distanční výuka; distanční vzdělávání; inkluzivní vzdělávání; základní škola
The aim of the diploma thesis and research project is to find out the pitfalls and positives of distance education in realiton to pupils with special educational needs in mainstream schools from the point of view of teachers. The work responds to the period of the COVID-19 pandemic, when education was forced to introduce nationwide distance education. In the theoretical part, the work deals with pupils with special educational needs and legislation, counseling system and inclusive education belonging to them. Furthermore, the factors influencing the educational process of pupil with SEN are defined, with and emphasis on the framework educational program of basic education, support measures, teaching assistants and methods and forms of work with these pupils. The last chapter is devoted to distance education, where the elements of distance education, the conducted research and the cooperation of all actors involved in education during the pandemic are described. The empirical part, with the help of a qualitative investigation using the techniques of analysis of the studied literature and semi-structured interviews, ascertains the experiences of teachers with distance education for pupils with special educational needs. KEYWORDS pupil with special educational needs; distance teaching; distance...