Diagnostika pravopisu žáků 3. a 5. ročníku ZŠ a faktory ovlivňující úroveň ortografických dovedností
Diagnosis of spelling of 3rd and 5th grade elementary school students and factors influencing the level of orthographic skills.
rigorous thesis (NOT DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/178246Identifiers
Study Information System: 217913
Collections
- Kvalifikační práce [19349]
Author
Referee
Felcmanová, Lenka
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Special Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
13. 9. 2022
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Fail
Keywords (Czech)
pravopisné dovednosti, diagnostika pravopisu, zkoušky psaní, socioekonomické znevýhodnění, chomutovský region, distanční výukaKeywords (English)
spelling skills, spelling diagnostics, spelling tests, socio-economic disadvantage, Chomutov region, distance learningPředkládaná rigorózní práce navazuje na diplomovou práci Písemné projevy žáků 3. a 5. ročníků v diagnostických diktátech autorky textu. Práce se zabývá problematikou písemného projevu žáků 3. a 5. ročníků základních škol chomutovského regionu. Porovnává pravopisné dovednosti žáků různých typů škol a žáků se specifickou vývojovou poruchou školních dovedností. Stručně popisuje nejen základní etiologii potíží ve psaní, ale především reflektuje vnější faktory, které mohou kvalitu písemného projevu ovlivnit, jako např. výuková metoda, lokalita či typ školy, socioekonomický status a nově se věnuje i distanční výuce, jako novému fenoménu doby. Pomocí kvantitativní metodologie, ale i kvalitativního posouzení, shrnuje úroveň pravopisných dovedností výzkumného vzorku ve dvou rozdílných diagnostických testech (Novák, 2002 a Caravolas & Volín, 2005). Sleduje rozdíly v úrovni zvládání pravopisu jednotlivých typů tříd, resp. škol. Výzkum také porovnává pravopisné dovednosti žáků se specifickou poruchou učení a žáků z oblasti s vyšším výskytem socioekonomického znevýhodnění. Rigorózní práce nově přidává i šetření úrovně pravopisných dovedností daných ročníků v postkovidovém období a zjišťuje případný negativní dopad distanční výuky. Současně jsou zde popsány závěry i krátkého dotazníkového šetření realizovaného...
The present rigorous thesis is a continuation of the author's master thesis Written expressions of pupils at the 3rd and 5th grades in diagnostic dictations. The thesis deals with the issue of written expression of pupils of 3rd and 5th grades of primary schools in the Chomutov region. It compares the spelling skills of pupils from different types of schools and pupils with specific developmental disorders. It briefly describes not only the basic aetiology of writing difficulties, but above all reflects on external factors that can influence the quality of written expression, such as teaching method, location or type of school, socio-economic status, and newly focuses on distance learning as a new phenomenon of the time. Using a quantitative methodology as well as a qualitative assessment, it summarizes the level of spelling skills of the research sample in two different diagnostic tests (Novák, 2002 and Caravolas & Volín, 2005). It looks at the differences in the level of spelling mastery between different types of classes or schools. The research also compares the spelling skills of pupils with specific learning disabilities and pupils from an area with a higher incidence of socio-economic disadvantage. The thesis also adds a new investigation into the level of spelling skills of given year...