Formativní hodnocení ústního projevu žáka ve výuce anglickému jazyku na SOŠ
Formative Assessment of EFL students' Speaking Skills in an upper-secondary vocational classroom
dizertační práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/178123Identifikátory
SIS: 182857
Katalog UK: 9925688315906986
Kolekce
- Kvalifikační práce [20518]
Autor
Vedoucí práce
Konzultant práce
Walterová, Eliška
Oponent práce
Laufková, Veronika
Urbánek, Petr
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Oddělení pro vědeckou činnost
Datum obhajoby
24. 10. 2022
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Prospěl/a
Klíčová slova (česky)
Formativní hodnocení, řečová dovednost mluvení, komunikační přístup, postupy formativního hodnocení, střední odborné vzděláváníKlíčová slova (anglicky)
Formative assessment, Speaking Skills, communicative approach, formative assessment strategies, upper-secondary vocational classroomDisertační práce Formativní hodnocení ústního projevu žáka ve výuce anglickému jazyku na SOŠ se zabývá hodnocením ústního projevu žáka v anglickém jazyce těsně před vypuknutím pandemie Covid-19. Případová studie si klade za cíl detailně popsat hodnoticí praktiky tří učitelek anglického jazyka na české obchodní akademii optikou formativního hodnocení. Teoretická část definuje formativní hodnocení jako zpětnou vazbu, která přináší žákovi cennou informaci k jeho znalostem a dovednostem v procesu učení, kdy je stále možné výkon či dovednost zlepšovat. Zabývá se různými formativními strategiemi v kontextu současného komunikačního přístupu k výuce anglickému jazyku, specificky řečové dovednosti mluvení. Empirická část je postavena na analýze kvalitativních dat, která byla sbírána v několika fázích: nejprve proběhla analýza dokumentace školy s cílem pochopit ukotvené hodnoticí procesy, dále následovaly polostrukturované rozhovory se třemi učitelkami a ředitelkou školy, žákovské ohniskové skupiny a tři rozhovory se žáky, které objasnily pohledy žáků na jejich hodnocení. Hlavním zdrojem analýzy hodnocení ústního projevu žáků byly pořízené videozáznamy z výuky tří učitelek anglického jazyka a zahloubené rozhovory s učitelkami, které po zhlédnutí videozáznamů reflektovaly své hodnoticí postupy. Výsledky práce...
The thesis Formative Assessment of EFL students' Speaking Skills in an upper-secondary vocational classroom describes attitudes to assessment of three English language teachers at a Czech business academy from the perspective of formative assessment just before the outbreak of Covid-19 pandemic. The case study aims to show what happens behind the classroom door by providing a deep insight into the assessment practices of EFL learning at a Czech secondary vocational school. The theoretical part defines formative assessment as feedback which brings the learner valuable information concerning the knowledge and skills in the process of learning when it is still possible to work on improving the output; it explores different formative strategies in the context of communicative approach to EFL learning, namely Speaking Skills development. The empirical part builds on the qualitative data collection which consisted of several phases and methods: firstly, school documents were analysed to understand the assessment processes in general, followed by the semi-structured individual interviews with a headmistress and three EFL teachers. Student focus groups and three individual interviews with students were carried out to clarify students' approach to their assessment. Most importantly, classroom practices of...
