Vzdělávání dospívajících dívek s adiktologickou problematikou v rámci ústavní výchovy
Education of adolescent girls with addictology problem in institutional care
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/177141Identifiers
Study Information System: 244657
Collections
- Kvalifikační práce [19345]
Author
Advisor
Referee
Vídršperková, Lenka
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools - Biology
Department
Information is unavailable
Date of defense
16. 9. 2022
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
zneužívání návykových látek, diagnostický ústav, adiktologická podpora, ústavní výchova, inkluzivní vzdělávání, dospívajícíKeywords (English)
drug abuse, diagnostic institute, addictology support, institutional care, inclusive education, adolescentsTato práce se věnuje mladistvým dívkám, které jsou klientkami diagnostického ústavu a z důvodu zneužívání návykových látek byly přemístěny na specializované oddělní s větší adiktologickou podporou. Na tomto oddělení poté docházejí do školních zařízení, která nejsou součástí ústavního zařízení a dle dokumentace zmíněného oddělení, nejsou ve svém studiu úspěšné a ve většině případů studium na střední škole či učilišti předčasně ukončují. Cílem této práce bylo tedy zjistit, jaké jsou důvody a překážky, jež jim brání v úspěšném studiu. Sběr dat byl postaven na polostrukturovaných rozhovorech s klientkami, pedagogickými zaměstnanci diagnostického ústavu, pedagogickými zaměstnanci školních zařízení, kam klientky docházejí a rodiči klientek. Další metodou použitou v této práci byla detailní analýza dokumentace příslušného oddělení, kde jsou klientky umístěny. Na základě analýzy rozhovorů pomocí selektivního kódování, bylo stanoveno 41 kategorií a ty byly následně zúženy na 6 ucelených témat, která se dají považovat za přímé příčiny školní neúspěšnosti zmíněných klientek: sebehodnocení, finance, výběru oboru studia, problémů na základní škole, způsob výchovy, neinformovanost třídních učitelů. Tato témata jsou poté detailně rozebrána v jednotlivých kapitolách včetně přiřazených kategorií. Teoretická část...
This paper focuses on adolescent girls who are clients of a diagnostic institution and have been transferred to a specialized ward with more addictive support due to substance abuse. In this ward, they then attend school facilities that are not part of the institution and, according to the documentation of said ward, they are not successful in their studies and in most cases drop out of high school or apprenticeship. Therefore, the aim of this study was to find out what are the reasons and obstacles that prevent them from successfully completing their studies. The data collection was based on semi-structured interviews with the clients, the teaching staff of the diagnostic institute, the teaching staff of the schools where the clients attend and the parents of the clients. Another method used in this thesis was a detailed analysis of the documentation of the relevant department where the clients are placed. On the basis of the analysis of the interviews by means of selective coding, 41 categories were determined and these were subsequently narrowed down to 6 coherent themes that can be considered as direct causes of the school failure of the mentioned clients: self-assessment, finances, choice of field of study, problems at primary school, method of education, lack of information of class teachers....