Podpůrná opatření ve vzdělávání - vliv navýšení časové dotace na výkon žáků se specifickými poruchami učení
Support tools in education - The impact of increasing of the time allowance on the performance of pupils with specific learning disabilities
dissertation thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/176992Identifiers
Study Information System: 205674
Collections
- Kvalifikační práce [18635]
Author
Advisor
Referee
Vítečková, Miluše
Špačková, Klára
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Educational and School Psychology
Department
Information is unavailable
Date of defense
15. 9. 2022
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Pass
Keywords (Czech)
specifické poruchy učení, žákonský výkon, speciální vzdělávací potřebyKeywords (English)
specific learning disabilities, perfomance of pupils, special needsDisertační práce se zaměřuje na analýzu oblasti podpůrných opatření ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Hlavní oblastí studie je navyšování časové dotace na práci žáků se specifickými poruchami učení, což je jedna z nejčastěji volených forem podpory pro tyto žáky. Po představení teoretických východisek studie je prezentován samotný výzkum. Jedná se o kvantitativní analýzu výkonu žáků 9. tříd základních škol. Výzkumný soubor obsahoval žáky s SPU (N = 31) a intaktní žáky (N = 188). Žáci pracovali na Testu struktury inteligence I-S-T 2000 R a jejich výkony byly následně statisticky zpracovány. Žáci s SPU měli k dispozici o 25 % na práci více, než žáci intaktní, ale byli hodnoceni také v základním čase. Pracovalo se s jejich výkonem v podobě hrubých skórů (tedy fakticky správně vyplněných položek), hrubé skóre se nepřevádělo na inteligenční kvocient. Statisticky významné výsledky byly zjištěny v následujících oblastech. Žáci s SPU podali v rámci své skupiny statisticky významně lepší výkon, pokud pracovali s navýšením času (než v čase základním), a to ve všech hodnocených škálách i subtestech. Při hodnocení rozdílu mezi žáky s SPU a intaktní skupinou žáků, dosahovali žáci s SPU, s přidaným časem navíc, statisticky významně lepších výkonů ve figurální škále testu a v subtestu Výběr...
The dissertation focuses on the analysis of support measures in the education of pupils with special educational needs. The main area of the study is to increase the time allowance for the work of pupils with specific learning disabilities, which is one of the most frequently chosen forms of support for these pupils. After presenting the theoretical basis of the study, the research itself is presented. The research is a quantitative analysis of the performance of 9th grade elementary school students. The research group included pupils with SPU (N = 31) and intact pupils (N = 188). The students worked on the I-S-T 2000 R Intelligence Structure Test and their performance was statistically processed. Pupils with SPU had 25% more of time for work available than intact pupils, but they were also evaluated in basic time. We worked with their performance in the form of gross scores (that is correctly filled in items), the gross scores were not converted into intelligence quotients. Statistically significant results were found in the following areas. Pupils with SPU performed statistically significantly better within their group in all evaluated scales and subtests if they worked with increasing time (than in basic time). When we are evaluating the difference between pupils with SPU and an intact group of...