Faktory ovlivňující zlepšení vybraných žáků při distanční výuce
Factors affecting an improvement of chosen pupils during the on-line education
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/176970Identifiers
Study Information System: 246890
Collections
- Kvalifikační práce [19345]
Author
Advisor
Referee
Vídršperková, Lenka
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teacher Training for Primary Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
15. 9. 2022
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Distanční vzdělávání, klíčové kompetence, osobnost žáka, přetěžování žákaKeywords (English)
On-line education, key competences, pupil's personality, overloading of the pupilV období protiepidemických opatření byla prezenční výuka nahrazena distanční formou vzdělávání. Tato práce má za cíl poukázat na žáky, kteří se během distančního vzdělávání výrazně zlepšili nejen ve svém prospěchu, ale i v oblasti koncentrace, motivace a klíčových kompetencí. Teoretická část je věnována problematice distančního vzdělávání a porovnání prezenční a distanční formy vzdělávání. Popsány jsou zde tři fáze uzavření škol (jaro 2020, podzim 2020, leden až duben 2021). Věnuje se složkám klimatu ve třídě, zejména pak rušivým aspektům a jejich vlivu na výuku a soustředění, a dále se věnuje osobnosti žáka a vlivu změny rodičovského stylu na růst osobnosti dítěte. Jedna kapitola je věnována rozvoji klíčových kompetencí v době distančního vzdělávání. Dále je popsána problematika přetěžování dítěte mimoškolními aktivitami na jeho celkový vývoj a učení. Popsána je i vnější a vnitřní motivace k učení. V empirické části jsou zpracovány tři kazuistiky žáků, kteří se během distančního vzdělávání zlepšili v prospěchu, v oblasti koncentrace, motivace a klíčových kompetencí. Jedná se o žáky z malé obce navštěvující 1. stupeň ZŠ. Jsou zde sledovány faktory, které ovlivňovaly učení, ale i rozvoj osobnosti žáka během distančního vzdělávání. Byly vedeny rozhovory s žáky, rodiči a s třídním učitelem formou...
In the time of the anti-epidemic measure were in person classes substituted by on-line classes. The aim of this thesis is to point out pupils who benefited from the on-line education with their grades as well as concentration, motivation and other key competences. The theoretical part is dedicated to the on-line education issues and comparison of in person and on-line form of education. There is a description of three fazes of school closings (Spring 2020, Autumn 2020, January - April 2021). It applies to parts of the climate in the classroom especially the intrusive aspects and their influence on the classwork and concentration. As well as pupil's personality and the effect of the change of the parenting style for the child's development. One chapter is dedicated to the development of key competences in the time of the on-line education. Then there is described the issue of the overloading of children with afterschool activities on their overall development and learning. Described are also external and internal motivations for learning. In the empiric part there is an evaluation of three casuistries of pupils who improved in their grades, in concentration area, motivation and key competences. Those pupils are attending the first grade of elementary school in the little village. Observed are...