Pracovní self-efficacy studentů učitelství a učitelů se specifickou poruchou učení
Work self-efficacy among teacher students and teachers with a specific learning disability
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/176948Identifiers
Study Information System: 248827
Collections
- Kvalifikační práce [19347]
Author
Advisor
Referee
Kučerová, Olga
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Psychology
Department
Information is unavailable
Date of defense
15. 9. 2022
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Specifické poruchy učení, dyslexie, dospělí s dyslexí, self-koncept, sebehodnocení, self-efficacy, univerzitní studenti s dxslexií, učitelé s dyslexiíKeywords (English)
Specific Learning Disabilities, dyslexia, adult with dyslexia, self-concept, self-esteem, self-efficacy, university students with dyslexia, teachers with dyslexiaTato diplomová práce se zabývá tématem sebehodnocení a self-efficacy u dospělých jedinců, kteří trpí specifickou poruchou učení. Cíl bádání spočíval v hledání, jak specifická porucha učení ovlivňuje praxi vyučování a pracovní vědomí vlastní účinnosti učitelů. Na základě rešerše studií, které dosud byly publikovány, byl připraven polostrukturovaný rozhovor, který byl proveden s vysokoškolskými studenty učitelství a učiteli se specifickou poruchou učení. Jako doplňková metoda pro měření pracovního self-efficacy učitelů byl využit i dotazník The Ohio Teacher Efficacy Scale (OSTES). Výstupy výzkumu odkryly specifické obtíže, kterým respondenti čelili během studia na vysoké škole. Kromě způsobů, jak může specifická porucha učení limitovat učitelskou praxi, výsledky výzkumu nabídly i to, v čem spočívá pozitivní přínos poruchy. Bylo zjištěno, že respondenti disponují relativně vysokým pracovním self-efficacy. Ve výzkumu byly také popsány různorodé negativní zkušenosti související se specifickou poruchou učení, se kterými se respondenti během svého života setkali. I přes tyto zážitky respondenti vyjadřovali kladné všeobecné sebepojetí.
This diploma thesis deals with the topic of self-esteem and self-efficacy among adults who suffer from a specific learning disability. The aim of the research was to find out how a specific learning disability affects the practice of teaching and work self-efficacy of teachers. Based on a research of studies that have been published, a semi-structured interview was prepared and conducted with university students of education and teachers with a specific learning disability. The Ohio Teacher Efficacy Scale (OSTES) questionnaire was also used as an additional method for measuring teachers' work self- efficacy. The results of the research revealed specific difficulties that the respondents faced during their studies at the university. In addition to the ways in which a specific learning disability can limit practice of teaching, the research findings also suggested the positive benefits of the disability. It was found that the respondents have a relatively high work self-efficacy. The research also described the various negative experiences related to the specific learning disability that the respondents encountered during their lifetime. Despite these experiences, the respondents expressed a positive general self-concept.