Skupinový metakognitivní tréning pro adolescenty s úzkostí
The Group Metacognitive Training for Adolescents with Anxiety
rigorózní práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/176395Identifikátory
SIS: 247806
Kolekce
- Kvalifikační práce [19116]
Autor
Oponent práce
Rynešová, Tereza
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Psychologie
Katedra / ústav / klinika
Katedra psychologie
Datum obhajoby
13. 9. 2022
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Prospěl/a
Klíčová slova (česky)
dospívající, KBT, metakognitivní trénink, metakognitivní terapie, MCT, skupinová terapie, sebepojetí, sebepoškozování, úzkostKlíčová slova (anglicky)
adolescents, anxiety, cognitive-behavioral therapy, group therapy, metacognitive training, metacognitive therapy, MCT, self-concept, self-harmRigorózní práce je zaměřena na překlad, vytvoření a následné použití metakognitivního tréninku (MCT) u adolescentů s úzkostí ve skupinové terapii. Teoretická část se zabývá obdobím dospívání, problematikou úzkostných poruch a popisem metakognitivního tréninku. Je doplněna o bohaté zastoupení aktuálních výzkumů o duševním zdraví adolescentů a o přehled využití metakognitivní terapie u různých duševních poruch. Námi vytvořený program jsme rozdělili po vzoru již existujících tréninků do 8 modulů, s pevně danou strukturou konající se 1x týdně. Každý modul je zaměřen na specifické téma, které se týká symptomů úzkosti a k tréninku slouží i pracovní listy vytvořené pro každý modul. Pomocí kvaziexperimentu jsme v rámci pretestu a posttestu pomocí standardizovaných metod STAI měřili aktuální míru úzkosti, a díky PHCSCS-2 celkové sebepojetí. Také jsme zjišťovali subjektivní pocit úzkosti, deprese, tendence k sebepoškozování a potíží se školní docházkou. V experimentální skupině se tréninku zúčastnilo celkem 7 dospívajících a v kontrolní skupině bylo 8 účastníků. Pět rodičů vyplnilo zpětnou vazbu v pretestu i posttestu. Výsledky výzkumu ukazují větší snížení úzkosti a zvýšení sebepojetí u experimentální skupiny oproti kontrolní. V ostatních proměnných nebyl rozdíl či experimentální skupina nedosahovala...
The rigorous thesis is focused on the translation, creation and subsequent use of metacognitive training (MCT) in adolescents with anxiety in group therapy. The theoretical part deals with adolescence, anxiety and with description of metacognitive training. It is supplemented by a rich representation of current research about the mental health of adolescents and the effectiveness of metacognitive therapy applied in various mental disorders. According to existing trainings, the program created by us is divided into 8 modules, with a fixed structure, held once a week. Each module focuses on a specific topic that concerns anxiety, and worksheets for each module are also used for training. Using a quasi-experiment, we measured the current level of anxiety in the pretest and posttest using standardized method STAI, and the overall self-concept measured with PHCSCS-2. We found subjective feeling of anxiety, depression, a tendency to self-harm and difficulty attending school. A total of 7 participants participated in the experimental group and 8 participants were in the control group. Five parents filled in the pretest and posttest feedback. The results of the research show a greater reduction in anxiety and an increase in self-concept in the experimental group compared to the control group. There was no...