Hybridní výuka a její specifika
Online-Merge-Offline Classroom and Its Particularities
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/176360Identifiers
Study Information System: 245639
Collections
- Kvalifikační práce [19346]
Author
Advisor
Referee
Černochová, Miroslava
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teacher Education of Information and Communication Technology for Lower and Upper Secondary Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
13. 9. 2022
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
hybridní výuka, synchronní hybridní výuka, covid-19, hardwarové vybavení škol, digitální kompetenceKeywords (English)
online-merge-offline teaching, synchronous hybrid teaching, covid-19, hardware equipment of schools, digital competenceDiplomová práce se zaměřuje na hybridní výuku ve smyslu současného vyučování fyzicky přítomných a vzdáleně připojených žáků ZŠ / studentů SŠ s využitím videokonferenčních aplikací, která byla zavedena na řadě českých škol pro zajištění kontinuity vzdělávání těch, kdo se ocitli v karanténě či izolaci v důsledku pandemie covidu-19. Cílem práce je zjistit, jak byla tato výuka realizována v podání různých pedagogů, pojmenovat její hlavní přínosy a rizika a navrhnout doporučení k její úspěšné implementaci. Empirická část práce je pojata jako kvalitativní studie. Data byla sebrána metodou polostrukturovaných rozhovorů s devíti pedagogy, kteří tímto způsobem učili ve školním roce 2021/2022. Z rozhovorů vyplynula řada výzev a rizik, například náročnost organizace hybridní výuky pro vyučující, kteří jsou nuceni dělit svou pozornost mezi dvě nesourodé skupiny, hledat vhodné metody pro zapojení všech žáků a potýkat se s technickými limity dostupných digitálních technologií. Hrozí riziko zvětšování rozdílů ve výsledcích vzdělávání jednotlivých žáků, ohrožen může být také žákovský wellbeing. Hlavním přínosem hybridní výuky bylo zprostředkování výuky nepřítomným osobám a rozvoj digitálních kompetencí učitelů i žáků. K usnadnění efektivní realizace hybridní výuky by mohla vést např. přítomnost dvou pedagogů ve...
The thesis focuses on online-merge-offline classroom practice in a sense of teaching both physically present and remotely connected pupils/students simultaneously using videoconferencing applications, which was implemented at many schools in Czechia to provide the continuity of education to those, who found themselves in quarantine or isolation due to the covid-19 pandemic. The goal of this study is to find out how was this hybrid teaching format put into practice by different teachers, describe its main benefits and challenges, and propose recommendations for its effective implementation. The empirical part of the thesis is a qualitative study employing the method of interview. The respondents were nine selected teachers who led lessons this way during the school year 2021/2022. From those interviews, several risks and challenges emerged, for instance the demanding nature of implementing the online-merge-offline classroom practice for the teaches, who needed to divide their attention between two heterogeneous groups, look for suitable new methods to include all the pupils and deal with the technical limitations of the digital technology available to them. Furthermore, there seems to be a risk of growing disparity between the individual pupils' educational outcomes, their wellbeing might also be...