Téma orientace v krajině na 1. stupni ZŠ s využitím terénní výuky
The theme landscape orientation on the primary school using fieldwork
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/176002Identifiers
Study Information System: 211834
Collections
- Kvalifikační práce [19160]
Author
Advisor
Referee
Zicha, Zbyněk
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teacher Training for Primary Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
12. 9. 2022
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
terénní výuka, orientace, plán, mapa, mapové dovednostiKeywords (English)
field education, orientation, plan, map, map skillsTato diplomová práce se zabývá schopností dětí mladšího školního věku orientovat se v krajině. Jejím cílem je vytvoření konkrétních návrhů práce s dětmi mladšího školního věku, které na základě prozkoumaných východisek systematicky rozvíjí potřebné dovednosti dětí. Práce se tedy nejprve zaměřuje na teoretická východiska didaktiky geografie. Na ta pak navazují náměty na činnosti s dětmi. Je zde shrnutý způsob práce, který je pojat jako vhodný pro rozvoj orientace a mapových dovedností. Dále se věnujeme orientaci v prostoru v rámci platného českého kurikula a rozboru učebnic, které jsou používány pro výuku vlastivědných témat na 1. stupni základních škol. Následuje souhrn psychologických východisek pro výuku orientace dětí mladšího školního věku, protože toto období je ve vnímání okolního světa specifické a je důležité na tato specifika vhodně navázat. Na základě teoretických východisek jsou vytvořeny konkrétní náměty pro práci s dětmi zejména ve věku dětí ve 3. - 5. třídě ZŠ. Zabýváme se zde přirozeným a postupným rozvojem mapových dovedností, které jsou potřebné pro následnou práci s mapou s pochopením. Rozvíjíme práci s plány, mapami, měřítkem mapy a orientačními body ve městě. Také zde rozpracováváme téma znázornění výškových poměrů krajiny, které je rozšiřujícím učivem pro děti mladšího školního...
This diploma thesis deals with the ability of children of younger school age to orient themselves in the landscape. Its goal is to create specific proposals for working with children of younger school age, which systematically develop the children's necessary skills based on researched starting points. Therefore, the work first focuses on the theoretical starting points of geography didactics. These are then followed by topics for activities with children. Here is a summary of the way of working, which we have conceived as suitable for the development of orientation and map skills. We also focus on spatial orientation within the valid Czech curriculum and analysis of textbooks that are used for teaching national history topics in the 1st grade of primary schools. The following is a summary of the psychological starting points for teaching orientation to children of younger school age, because this period is specific in the perception of the surrounding world and it is important to appropriately follow up on these specifics. On the basis of theoretical starting points, specific topics are created for working with children, especially at the age of children in the 3rd - 5th grade of elementary school. Here we deal with the natural and gradual development of map skills, which are necessary for...